On Mon, Jul 30, 2007, Dotan Mazor wrote about "Re: הצעה לשינוי תקנון":
> תוכן חופשי ותוכן שיתופי. 2 מושגים מאוד קרובים ללבי, שאכן מאוד קרובים אל
> תוכנה חופשית וקוד-מקור פתוח.
> קרובים, אבל נפרדים.
> העמותה אכן יכולה להחליט על כך שהנושאים האלה הם עכשיו חלק ממטרות העמותה.
> אבל בתור מי שמגיע מתוך המנגנון, אני יכול לומר בבטחון כי הוספת המטרות
> האלה תפגע בפעילות העמותה.
> כבר כיום, עם הפעילות הפרלמנטרית הענפה, והרחבת הפעילות בתחומים הנוכחיים,
> הפעילים המעטים מתקשים להתמודד עם כמות העבודה שיש לבצע.

מצד אחד, יש צדק בטענותיך. מצד שני, אתה מפספס כמה נקודות חשובות:

1. לפעמים הקו בין "תכנה חופשית" ו"תוכן חופשי" הוא מטושטש. לדוגמה, האם בודק
   איות חופשי הוא תכנה או תוכן? ומילון חופשי? ואנציקלופדיה חופשית? איפה ברצף
   הנ"ל עובר הקו? ומה לגבי פונטים? תמונות רקע וצלמיות? ומה לגבי ספרי הדרכה
   חופשיים עבור תכנה חופשית וכד'?
   בעיני רוחי, כשאני מדמיין הפצת לינוקס ישראלית עתידית, אני רואה לא רק תכנה
   חופשית קלסית (תומכת עברית ומתורגמת לעברית, כמובן), אלא גם (כמובן :-))
   בודק איות עברי חופשי, וכמות מסוימת של תוכן חופשי, כגון מילון עברי-עברי
   ומילון עברי-אנגלי, מדריכים שונים בעברית, ואולי אפילו התנ"ך. כל הדברים הנ"ל
   אינם תכנה, ולפי התקנון היבש, עמותת המקור לא אמורה לתמוך בהם.

2. ההצעה רק מדברת על כך שהוועד יוכל בעתיד, אם ירצה בכך, לתמוך בפעילות מסוג
   זה - הוא לא חייב לעשות זאת, וכמובן לא יעשה זאת אם לא יקומו פעילים שיעשו
   זאת. יש עוד המון תחומי עשייה שכבר היום מותאים לוועד, אך הוא כמובן לא עושה
   את כולם בו זמנית.

3. השם "תוכן שיתופי" מפריע ומבלבל - השם והדגש צריך להיות "תוכן חופשי". תוכן
   שהוא שיתופי אבל לא חופשי (למשל - אתר המפות שמישהו כתב עליו פה לפני כשנה,
   אתרי del.icio.us, flickr ודומיהם) - לא סביר שהעמותה תתמוך בו, ומצד שני -
   יכול כן להיות תוכן חופשי שאיננו שיתופי (סתם דוגמה - רשימת המילים של hspell
   חופשית אבל לא נבנית באופן שיתופי כמו ויקימילון). לדעתי, אם נדבר על "תוכן
   חופשי" - תוכן שראוי לשילוב בהפצת לינוקס (למשל) בגלל חופשיות הרישיון שלו -
   אז יהיה ברור הרבה יותר מדוע ראוי שהעמותה תתמוך (גם אם לא במעשים אלא רק
   באמירה) בכך.

4. אתה מציין חוסר בפעילים. ייתכן שדווקא התמיכה בתחום עניין נוסף יביא לנו
   פעילים נוספים. בתחום התוכן החופשי יש המון פעילים. ראינו אחד מהם, למשל,
   באוגוסט פנגווין האחרון (אז סיפרו לנו על ויקיפדיה, אם אני זוכר נכון).

אבל אין טוב בלי רע, ואכן כנראה יש גם חסרונות בהצעה זו. אחד מהם הוא איבוד
המיקוד של העמותה והליכוד של חבריה. למשל, כרגע די ברור שאם לינוס טורוולדס
יסכים לבוא להרצות באוגוסט פנגווין, נקבל אותו בשמחה. אבל אם מחצית העמותה תורכב
מכותבי תוכן שאינם יודעים תכנות ואפילו לוא-דווקא משתמשים בלינוקס, הם עלולים
להשתעמם מהרצאה "טכנית" מסוג זה!  עלול לקרות לנו מה שהיה קורה לו היו מאחדים
את "אגודת יצרני מקרני הקולנוע" עם "אגודת התסריטאים" (ואני סתם ממציא אגודות) -
יתכן שלחברי שתי האגודות יהיה מעט מאוד נושאים משותפים לדבר עליהם, למרות ששניהם
צריכים אחד את השני והצרכן הסופי רואה את מוצרי שניהם ביחד.

אבל אגב, נדמה לי שאיבוד הליכוד של העמותה כעמותה טכנית בעצם כבר "אבד" (ואני לא
מתכוון לומר זאת במשמעות שלילית) מזמן. באוגוסט פנגווין האחרון (אם אני זוכר
נכון) הועברה הרצאה על אופטימיזציה ב GCC. לפני 5 שנים, אז כל חובבי התכנה
החופשית היו הקרים שכותבים אסמבלי לארוחת בוקר, הייתה הרצה כזו מתקבלת בברכה.
לפני שנה - הרימו הרבה אנשים בקהל גבה ואמרו שהרצאה טכנית מפורטת כזו פשוט לא
מעניינת אותם.

--
Nadav Har'El                        |          Monday, Jul 30 2007, 15 Av 5767