אני מתנצל על קלקול המסיבה, לאחר הבעות התמיכה הרבות והנלהבות בפרויקט
להקמת שרת וירטואלי לחברי וידידי עמותת "המקור".

אני מתנגד לדרך זו של שימוש במשאבי העמותה.

אני מקבל את הרושם (גם בגלל הכרזות אחרות), שהמאמץ לאסוף תרומות באוגוסט
פינגווין 2010 נחל הצלחה ועכשיו הכסף מחפש את החור בכיס כדי לנזול דרכו
ולממן כל מיני פרויקטונים קטנים שלא יקדמו באופן משמעותי את קהילת התוכנה
החופשית בישראל.

הנימוקים שלי:

1. ברגע שאנו מקימים שרת ורושמים שם מתחם עבורו, אנו מחוייבים להמשיך לתחזק
אותו שנים רבות.  1.1. מה יקרה אם Amazon יקפיצו אל על את תעריפי ה-EC2
שלהם?
1.2. מה אם הם יחליטו להעיף את הלקוחות הקטנים שלהם ולהתרכז רק בלקוחות
גדולים?
1.3. מה יקרה אם משאבי עמותת "המקור" יתדלדלו והעמותה לא תוכל להרשות לעצמה
להחזיק שרת (כולל עלות sysadmin)?
1.4. אני מבין שהתנאי הוא שיהיו לפחות 20 חברי/ידידי שמעוניינים בשרות זה,
כדי שדמי החבר שלהם יכסו את ההוצאות.  מה יקרה ל-19 האחרונים כאשר המשתמש
ה-20 יפרוש מהשימוש בשרת (למשל, מכיוון שהוא שנדרס ע"י אוטובוס ויותר אין
לו מה לעשות עם הדוא"ל ושם המתחם שלו)?
1.5. איך נתמודד עם דואר זבל, התקפות של פורצי מחשבים, הפרות של זכויות
יוצרים ושאר צרות שאיתן ה-ISP-ים ושרותי אחסון אתרים מתמודדים יום יום?

2. החשבון המוצע זה לא מה שיקדם בצורה רצינית ביותר את קהילת התוכנה
החופשית בישראל.
2.1. זו לא פעילות שבשבילה חייבים עמותה.  כל אחד יכול לשכור שרת וירטואלי
EC2 לבדו או בשותפות עם כמה חברים.  עמותת "המקור" קמה כדי לעשות דברים
שבשבילם חייבים עמותה.  בואו נרכז את השימושים בכספים שנאספו כדי לאפשר
לעמותה לעשות את מה שרק היא יכולה לעשות.
2.2. מי שחייב לסמוך על שרות אחסון אתר ו/או שם מתחם לדוא"ל - שייכבד וישלם
קצת יותר עבור שרות כזה.  בדרך כלל הצורך לסמוך על שרות כזה הוא מפני
שהשרות מכניס כסף.
מי שלא חייב שרות אמין אבל רגיש מאוד לעלותו זה ממילא מישהו שלא ירוויח כסף
מהפעלת השרות, ולכן הוא יכול להרשות לעצמו להשתמש בשרותים החינמיים הקיימים
באינטרנט.

3. שימושים חלופיים לכסף שכן יקדמו את הקהילה מבוססים על צביעת כספי
התרומות והפקדתם בקרנות, שמהן יימשכו בשעת הצורך כדי לממן פעילויות גדולות
כמו:
3.1. מאבק משפטי על נושא עקרוני עבור העמותה (כגון משפט נגד מפר רשיון
GPL), כולל הכנת תזכירי "ידיד בית המשפט".
3.2. ארגון אירועים גדולים שלא מובטח שיישאו את עצמם (כגון אוגוסט פינגווין
2012 שאולי יהיה גדול במיוחד בגלל יובל 10 לאירוע, יום חופש התוכנה, הפגנות
וכו').
3.3. כיסוי הוצאות על מחקרים למיפוי השימושים בתוכנה חופשית בישראל ואיתור
חסמים להרחבת השימוש בה.
3.4. מענקים וסבסוד ציוד שיאפשר לגורמים שונים לפתח תוכנות חופשיות שימלאו
חסרים מסוגים שונים (נגישות ומטרות אחרות).
3.5. עלויות הכשרה של פעילי העמותה כדי שהניהול שלה יהיה יותר מקצועי וכדי
לחסן אותם בפני שחיקה נפשית (יש כל מיני גורמים שמייעצים ומדריכים עמותות,
כמו הגורם שמפעיל את הסדנאות לאיסוף תרומות שויקימדיה ישראל וה"מקור"
מתכננים ללכת לסדנא מטעמם).
3.6. אפשר אפילו להרחיב את שרתי המראה שהעמותה מתחזקת כיום.  כאן לא משחק
השיקול שציינתי בסעיף 1 לעיל, כי אם מעבירים אתר מראה לשם מתחם אחר אז פשוט
מעדכנים את ה-upstream שיפנו ישראלים לאתר מראה אחר.
3.7. פרויקטים קהילתיים שדורשים שרת ייעודי בשילוב עם תוכנה חופשית (כמו
למשל "כנסת פתוחה", אם יידרש בנית מאגר מידע היסטורי משלנו).

אני בכוונה לא מזכיר כאן הוצאות להנגשת פעילויות העמותה לטובת אנשים עם
מוגבלויות - ידוע לי שיש לעמותה כסף שנצבע למטרה זו והוא לא ינזול דרך החור
בכיס.

--- עומר