נא לשים לב שהדיון ביני ובין נדב זה לא על שחור/לבן אלא בגוונים אפורים.
הרעיון המקורי כמות שהוא לא נראה לי, אבל עם שינויים מסוימים, ייתכן
שהרעיון יהיה טוב.

On Wed, 2010-08-11 at 14:10 +0300, Nadav Har'El wrote:
> On Wed, Aug 11, 2010, Omer Zak wrote:
 <> מה שכתבת בהמשך דווקא מחזק את העמדה שלי. המשאבים של העמותה מצומצמים מאוד -
 <> גם כספית

 <זה נכון. לכן אמרתי שלמרות שאני מאוד בעד הרעיון, צריך להקדיש עוד קצת מחשבה
 <על איך לעשות זאת בזול - ולא בטוח שאמזון הוא הפיתרון הנכון (אבל אולי כן, אני
 <לא פוסל אותו על הסף).

אני נגד הרעיון, כי אני מאמין שיש לעמותה מטרות שדורשות ריכוז משאבים
להשגתן (כמו סיוע לצד הנכון במאבק משפטי  מהליגה של SCO נגד שאר העולם, באם
יהיה כזה בעוד שנים אחדות) ושאף גורם אחר (מסחרי או התנדבותי) אינו עובד על
השגתן.  אני מעדיף שהעמותה תרכז את משאביה באותן מטרות.

אבל אם משנים את הפרטים של הרעיון כך שלא ידרוש מהעמותה סבסוד כספי,
מתנדבים או הרבה תשומת לב של הועד, אזי זה יסלק את הסיבה להתנגדותי לרעיון.

 <> וגם מבחינת כמות העבודה שאפשר לגייס בהתנדבות. לכן צריך לחשוב בחוכמה איך
 <> למקסם את ניצול המשאבים האלה, במיוחד את המשאבשל מתנדבים.

 <אני לא מסכים אתך. "מתנדבים" הוא סוג מאוד שונה של משאב מכסף. כסף הוא משאב שאפשר
 <להפנות אותו לכל דבר (כמעט). לעומתו, מתנדב בדרך כלל (גם אם לא תמיד) יסכים
 <להתנדב רק למטרה מסוימת שמעניינת אותו. כך למשל, אם מישהו מעוניין לנהל שרת,
 <ותאמר לו שעדיף שמקום-זאת הוא ילך לחלק דיסקים של לינוקס ברחבת הכנסת, הוא פשוט
 <לא יעשה לא את זה, ולא את זה!

זו נקודה נכונה.  מצד שני יש אנשים יותר גמישים מבחינת נושאי ההתנדבות שלהם
(למעשה, זו דרישה ממי שמתנדב להיות חבר ועד "המקור" - שיהיה מוכן להתנדב
לכל מיני נושאים שונים לפי הצורך).  ויש גם השפעה דרך הדגשת הצורך במתנדבים
לנושא מסוים בפרסום קריאה למתנדבים.

אני רוצה לראות קריאה למתנדבים לתפקיד של עוזר משפטי (paralegal) למאבקים
משפטיים, ולא לתפקיד של ניהול שרת אם אפשר להשיג שרותי ניהול שרת במחיר
סביר מחברות שמתמחות בשרותי אחסון אתרים.

 <כלומר, השאלה פשוטה - האם יש מספיק "מתנדבים" ש*רוצים* לנהל שרת קהילתי מהסוג
 <שתואר. הם *ירצו* לעשות זאת אם, מצד אחד, יתנו להם (כלומר, יסכימו לתת למספר
 <אנשים חשבון root), ומצד שני הם ירגישו שהם אישית או הפרויקט שלהם מרוויחים מכך
 <(למשל, ירשו להם להתקין תכנות כרצונם, ללא ביורוקטרטיה וויכוחים מיותרים על כל
 <התקנה).

מבחינתי זה שקול לשאלה האם יש מספיק משאבים כדי להרים את הפרויקט הזה.
אם יגידו ל-20 האנשים שמעוניינים בחשבון בחינם, שהם מקבלים את החשבון בתנאי
שהם מתנדבים לתורנויות לניהול השרת ו/או משימות אחרות, אזי מבחינתי זה פותר
את בעית המשאב האנושי.

 <כמובן שאם לא יהיו אנשים כאלו, אין שום טעם בשרת הזה כלל.

ההצעה המקורית של רם-און לא כללה דרישה להתנדב לנהל את השרת.

 < לדעתי, רם-און אולי
 <מדבר על חשבונות ftp לכולם, אך המצב האופיני יותר יהיה שלפחות ל 25% מהמשתמשים,
 <אם לא יותר, יהיה חשבון root מלא ויעזור בניהול השרת. כמובן שכשיש מספר מנהלי
 <שרת, צריך ערוץ תקשורת טוב בינהם - ואני יכול להמליץ על שיטה שעבדה יפה מאוד
 <אצלי בעבר.

 <> מה שניסיתי לומר לעיל ניתן לומר בצורה אחרת:זה שהרבה אנשים שמחים לקבל מתנה
 <> מסוימת בחינם - לא אומר שזה רעיון טוב לחלק לאנשים את המתנה המסוימת הזו בחינם.

 <אתה צודק, אבל הכול תלוי במחיר. כשמדובר על מאתיים שקלים לבורקסים בכנס, אף
 <אחד לא הרגיש צורך להתווכח האם ראויים בורקסים, או שמא קרואסוניים או אולי
 <בכלל בריא יותר לכרסם גזרים. אבל כשמדובר על מספר אלפי שקלים (כמו שיעלה שרת
 <באמזון לשנה) אכן ראוי לדבר על האם ראוי לעשות זאת. אבל אני חושב שהדיון צריך
 <להיות ענייני יותר - כמה שווה לשלם על שרת כזה - ולא מתלהם (זהו רעיון גרוע,
 <פסול, מושחת, וכד'). אתה מסכים אתי שאם השרת הנ"ל היה בחינם (כפי שהיצעתי במייל
 <הקודם), או עולה 100 שקלים בשנה, לא הייתה לך שום התנגדות?

השיקולים שלי הם:
1. האם זו הוצאה חד פעמית או חוזרת כל שנה?
2. האם העמותה כבולה במחוייבות (משפטית, מוסרית, לא משנה איך תקרא לה) לספק
את השרות במשך שנים רבות?
3. מה עם זמינות מתנדבים לתחזוקת השרות?

 <> אם תשאל ברשימת התפוצה מי רוצה לקבלמתנה X בחינם כדי להחליט אם יש לה ביקוש,
 <> כמובן שהרבה אנשים יגידו שהםרוצים את מתנה X בחינם.

 <נכון. אבל חברי העמותה בחרו את *הוועד* כדי להחליט אלו "מתנות" לחלק.

לא ראיתי שהמועמדים לועד פירטו במצעים שלהם לפי אלו עקרונות הם יקבלו
החלטות אלו "מתנות" לחלק.  כמו כן יש לנו רשימת תפוצה שמאפשרת את החצי
הראשון של התהליך של דמוקרטיה ישירה ז"א דיון ציבורי.

 <אפשר לקרוא "מתנות" להרבה דברים שהעמותה עושה - בין אם זה כנס, כיבוד, חולצות,
 <דיסקים של לינוקס, ועוד. אני לא מבין מה הבעיה בזה. מה ציפית שהעמותה תעשה
 <בתקציב הזעום שיש - נשכור מתכנת לשבוע עבודה על תכנה חופשית? נריץ פרסומת אחת
 <בערוץ 2?  נשכור חברת לוביסטים ליום עבודה?

אני מצפה שמקבלי ההחלטות יהיו מודעים איזה סוג אנשים הם רוצים למשוך ע"י
ה"מתנות" שהם בוחרים לתת לאנשים.  סוג ה"מתנה" העדיף ביותר לדעתי זה סיוע
בשימון הגלגלים כדי להקל על אנשים לקדם פרויקטים שמקדמים את מטרות העמותה.
המסר הכי טוב זה "תבוא אלינו והפרויקט שלך לטובת הקהילה יתקדם בקלות
ובמהירות הבזק".  אבל זו רק הדעה הפרטית שלי.  אשמח לראות אנשים שמביעים
דעה איזה סוג אנשים הם רוצים לראות בעמותה ואלו "מתנות" יתאימו למשיכת
אנשים כאלה.

 <> ויותר גרוע מזה, זו החלטה שכובלת את העמותה לשנים רבות.

 <*אסור* שזה יהיה המצב.

יופי שיש בינינו הסכמה על הנימוק החשוב ביותר נגד ההצעה המקורית של רם-און.

 < צריך להבהיר לכל המשתמשים שזהו שרת best effort שמנוהל
 <על ידי מתנדבים כמותם, ושהוועד הבא יכול להחליט בעתיד לבטלו לחלוטין, אם ירצה.

זה מצמצם את התועלת שבחשבונות דוא"ל ושמות מתחם.  אבל עדיין זה משאיר מרחב
לשרותים שונים וחדשניים, שניתן לספק ע"י שרת אי שם באינטרנט.

 <מי שלא נאה לו - שיחפש שרת אחר. אני לא זוכר ש sourceforge, למשל, הבטיחו לי
 <משהו על קיום האתר לשנים רבות.

 <> וכמו שכבר הזכרתי כמה פעמים - יש גם השאלה האם אנו רוצים שיהיו בעמותה
 <> חברים וידידים שהינם חברים/ידידים קודם כל בגלל המתנה המסוימת הזו?

 <אני לא רואה סיכוי שזה יקרה - מדובר פה ב"מתנה" (חשבון לינוקס) שקורצת דווקא
 <לחברים הפוטנציאליים של העמותה, ולא לקהל הרחב.

ככל הזכור לי, ההצעה המקורית כללה כתובת דוא"ל + שם מתחם שאפשר לאחסן בו
(בין השאר) בלוג פרטי שלך.  דברים כאלה אינם קשורים דווקא ללינוקס.

--- עומר
--
Eli Marmor's Law:  netiquette forbids people from replying "I agree with
troublemaker type of dissenters.

My opinions, as expressed in this E-mail message, are mine alone.
They do not represent the official policy of any organization with which
I may be affiliated in any way.
WARNING TO SPAMMERS:  at http://www.zak.co.il/spamwarning.html