לאחר שקראתי את התגובה של גיא אני חושב שצריך לבדוק ברצינות את האפשרות
לקנות שרת שאכן יוכל לתמוך ביכולות שרוצים לתת עפ"י ההצעה של עומר, השאלה
הקריטית היא האם קניה של שרת כזה במחיר של 7,000 ש"ח תספק את הצרכים לשנים
הקרובות?

הרי בסופו של דבר לפי מה שאני מבין השרתים הקיימים לא יספקו את הצרכים גם
לפי ההצעה של רם און, ואם זה כך (אני ממש לא מבין בתחום, לכן יתכן ואולי
אפילו סביר שאני טועה) אז לא עדיף משהו שיהיה פיזית שלנו ויוכל לשמש גם את
הקנטינה? (אולי אפילו במחיר מוזל כדי לצמצם עלויות למקור ולא בחינם).

בסופו של דבר הכדאיות נמדדת בשאלה כמה כסף אנחנו נבזבז בכל דרך ומה נקבל,
אם אנחנו קונים שרת (פיזי) אנו נקבל בדיוק את מה שאנחנו רוצים ויכולים
להשקיע והוא יישאר לנו לזמן ארוך יחסית, החיסרון העיקרי שאני רואה הוא
המחיר הגבוה יותר בטווח זמן הקצר ואולי גם הבינוני.

אם אנחנו הולכים על האפשרות של השרתים של אמאזון זה יותר זול בטווח זמן
הקצר ואולי גם הבינוני אבל לאחר כמה זמן (מס' שנים) אנחנו נשלם יותר מאשר
היינו משלמים על שרת משלנו.

לכן התשובה שאנו צריכים לדעת היא לשאלה האם אתם חושבים שנצטרך בעוד נניח 10
שנים הרבה יותר מאשר מה שאנו צריכים עכשיו? (נניח יותר מפי 2-3). אם התשובה
היא שלא לדעתי עדיף להשקיע בקניית חומרה לשרת (גם ככה שרתים אמורים להחזיק
מעמד להרבה שנים), אם התשובה היא שהצפי היא לגדילה משמעותית בפרק זמן הזה
אז עדיף ללכת על אמאזון, שם התוספת הכספית תהיה קטנה יותר יחסית.

החישוב מבוסס על כך ששרת של 7,000 ש"ח שמחזיק 10 שנים בעצם עולה 700 ש"ח
בשנה, שזה גם יוצר יותר זול מההצעה של אמאזון (כ-2,000 ש"ח לשנה)

                      On Wed, 2010-08-11 at 22:57 +0300, Omer Zak wrote:
>                 On Wed, 2010-08-11 at 22:46 +0300, Nadav Har'El wrote:
>                            > On Wed, Aug 11, 2010, Ram-on Agmon wrote:
 < <> בהנחה שאנחנו רוצים לשים את חשבונות ה- ftp על השרת עם הנפח הגדול יותר, אילו
 < <> רעיונות יש לגבי סידור השירותים. פרטו, נמקו והדגימו.
>                                                                     >
 < <עוד לא הבנתי בדיוק את הדגש על "חשבונות ftp". אני מניח שאתה לא מתכוון
לפרוטוקול
 < <התקשורת האנכרוניסטי ftp כפשוטו, אלא פשוט על חשבונות שאפשר להעביר אליהם
קבצים,
 < <אבל לא להריץ עליהם shell. לא ברור לי שזה יספיק - האם יש סיבה עקרונית מדוע
 < <לא לתת חשבונות shell מלאים לכל משתמש (אך לא root, שיינתן רק לחלק מהם)?
>                                                                     >
 < <בכל מקרה, אני הייתי מתנגד להצעה של עומר שבה לכל משתמש תינתן מכונה וירטואלית
 < <נפרדת. זה overkill מוגזם, ולא פרקטי מבחינת העלות - אלא אם כן נצליח למצוא
 < <פתרון מעולה, לא סתם טוב, לבעיית ה memory overcommit שמטרידה את מיטב המוחות
 < <שעוסקים בנושא הוירטואליזציה (בקצרה - כל מכונה כזו תדרוש הקצאת די הרבה זיכרון
 < <ולכן נוכל לחלק את המכונה הפיזית למעט יחסית של מכונות וירטואליות).

 <ההצעה שלי היא לתת מכונות וירטואליות לפרויקטים שזקוקים למלוא הגמישות של
 <מכונה וירטואלית מלאה.
 <פרויקטים אחרים, עם דרישות יותר סטנדרטיות, יהיו שותפים באותה מכונה
 <וירטואלית בהתאם לדרישותיהם.  ייתכן שיהיה אפשר לבנות להם chroot jails וזה
 <גם כן יצמצם את מספר המכונות הוירטואליות הדרושות.
 <בכל מקרה האפשרות לפתוח מכונה וירטואלית נוספת תקנה לחברי וידידי "המקור"
 <הרבה חופש תמרון.

 < < יתר על כן,
 < <רוב המשתמשים לא ירצו כלל לנהל מכונה וירטואלית מלאה - כולל מערכת ההפעלה.
 < <לדעתי מספיקה מכונה וירטואלית אחת לכל המשתמשים ביחד - ואם זאת תיפרץ, אז כולם
 < <יידפקו ביחד (וכל המשתמשים ייצטרכו לקחת זאת בחשבון).

 <לדעתי חלק מהמשתמשים ירצו, חלקם - לא.  אם נתארגן כדי להתמודד עם אלה שכן
 <צריכים מכונה וירטואלית לפרויקט שלהם - תהיה לנו גמישות רבה.

 < <לדעתי, אפילו במכונה וירטואלית אחת אין צורך, וניתן לשים את כל המשתמשים ביחד
 < <על אותה מכונה יחד עם שרת העמותה. אבל אני מכיר את הפרנואידים של העמותה,
שמפחדים
 < <שפריצה לאתר hspell תפיל חס וחלילה את האתר הסופר-קריטי של עמותת המקור
(שכידוע,
 < <כל עולם התכנה החופשית תלוי בו), ולכן אפילו לא אציע פיתרון מסוג זה.

 <יש גם השיקול של הפרדת שרותים והעברתם ההדרגתית למכונה וירטואלית עם מערכת
 <הפעלה מודרנית, כדי לפרוץ את המחסום שמונע שדרוג השרת של העמותה כבר הרבה
 <זמן.

 <--- עומר