From: "Ijl" <i...@mbnet.fi>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@hard-core-dx.com>
Sent: Wednesday, November 30, 2011 3:00 PM
Subject: Re: [DX] Koksin maadoitus

Tämän tyyppiset asiat ovat usein semoisia ettei niihin pysty viisaammatkaan
vastaamaan muuta kuin kokeilemalla. Oma lähestymistapani tekniikkaan on myös
hyvin käytännönläheinen ja sen vähäisen teorian mitä osaan olen ollut joskus
pakotettu opettelemaan kun joku homma ei ole muuten selvinnyt. Jätän yleensä
nuo teoreettiset asiat insinööreille ja muille korkeammin koulutetuille eli
niin sanotusti viisaille..

Tämä häiriönpoistohomma kuten usein harrastajien antennitkin ovat hyviä
esimerkkejä asioista joita ei kunnolla pysty selvittämään muuta kuin
kokeilemalla. Osaavampi voi yrittää vääntää kaavaa vaikka kuinka paljon
vailla
kunnon lopputulosta. Häiriöt voivat olla hyvinkin erilaista lähteistä
kotoisin
eri paikoissa esimerkiksi.  Antennit puolestaan pystytään harvoin asentamaan
todella ihanteellisesti ja maaperän vaikutus on eri paikoissa erilainen jne.
Toki teoreettisella tasoilla voidaan asettaa "lähtöarvot" kokeilulle mutta se
voi olla vielä hyvin kaukana siitä mihin sinnikyydellä päästään.

Kysymällä toisilta päästään jo aika pitkälle ja sitten sovelletaan siitä
omaan
käyttöön kokeilujen mukaan.

73,s IJL