Jos ero on vain 20 Hz ... voisi olla hyvä jättää tämä silleen ...

Mutta juttu käy näin: 1) kuuntelet MIKES 25 MHz standardiasemaa 24998,5
MHz, USB. Pitäisi kuulua n. 1,5 kHz audioerotus. 2) Säädät Spectrum
Labilla äänikortin näytteenottotaajuuden ensin kunnolla kohdalleen =>
"Option - System settings - SR Calibration ...". 3) Sitten 75:n kansi
auki ja muovimeisselillä PLL-osan kelalla L2 (LS-472C) säätö varovasti
niin, että MIKES 25 MHz antaa Spectrum Labissa tasan 1,5 kHz
PT-signaalin. 4) Sitten kansi kiinni ja katsotaan, minne taajuus n.
puolessa tunnissa siirtyy. 5) Sitten kansi auki ja korjataan varovasti
taajuutta ... ja tätä "vuoropuhelua" jatketaan, kunnes taajuus on
suhtkoht kohdallaan.

Etenkin tuon Spectrum Labin kanssa menee aikaa, jotta oppii sen temput
(FFT settings, Audio I/O, Sampling rate yms.). Yksi tapa olisi tehdä
pahvista 75:lle tilap. kansi jonka (hyvin) pienestä reiästä kelan L2
säädön voisi suorittaa ... tms. tyylikkäämpää. Vanha ohje säätää
kantoaallon taajuudella suoraan ei yleensä onnistu kovin hyvin, sillä
nollabiitin lähellä signaalitaso pienenee radikaalisti - referenssi
katoaa!

Ohje on tässä vain pääpiirteittäin ... joku voisi tästä ison artikkelin
kirjoittaa! Taajuuslaskimella juttu on toki hieman yksinkertaisempi,
mutta kannen avaamista ja kiinni laittamista tuossa lopun
hienovirityksessä aina tarvitaan. Koska laitteessa ei ole "tuuletusta",
se lämpenee lähelle 50-60 astetta ja taajuus muuttuu verrattuna
tilanteeseen kannen ollessa auki - jolloin viritys tehdään. Muutoinkin
vastaanotin saa olla lämpenemässä jopa parisen tuntia, jotta taajuus
todella kunnolla tasaantuu. Parempaa stabiilisuutta hakevalle
suosittelisin Icomin tarkkuuskiteen CR-282 hankkimista. Tosin vähän
hintava, halvimmillaan Thiecom´illa 105 €.