Tervehdys JMV ja kaikki muut,

Kaikki tässä kirjoittamani liittyy vain Suomen DX-Liiton tapaan toimia ja
määritellä jäsentensä toiminnan raamit. Ja tarkemmin rajaten kaikki tässä
kirjoittamani liittyy vain Suomen DX-Liiton QSL laskennan säännöstön
kehittämiseen. Muilta osin en tässä yhteydessä ota mitenkään kantaa siihen
miten kukin kuuntelee tai raportoi tai tekee mitä tahansa.

JMV:tä lainaten: "Ajatustenvaihdosta ei vieläkään selviä kimpparaportoinnin
ydin ja perusteet. Onko siinä siis jotain hävettävää?"

Kimpparaportoinnissa ei mielestäni ole mitään hävettävää, kunhan toiminta on
terveellä pohjalla. Tällä tarkoitan sitä, että kimpparaportteja lähettävien
tulee tehdä aidosti yhteistyötä. Sen vastakohta on yksipuolinen toisen
hyväksikäyttö, jota en hyväksy. Eniten hiljaisuutta asian ympärille on
varmaankin luonut ja luo edelleen syvä halveksunta, jota kimpparaportointia
kohtaan eri tilanteissa osoitetaan. Ja tuon halveksunnan vuoksi on toistuvasti
ollut ongelmallista käydä rakentavaa keskustelua aiheesta. Ehkä aika alkaa
pikkuhiljaa olla kypsä tälle keskustelulle.

Itse olen aloittanut kimpparaportoinnin viimeisen vuonna 2011 keväällä tekemäni
AIH6 peditionin raporttien osalta ja jatkan kimpparaportointia nykyisin
Helsingissä tehtyjä etätallenteita kuuntelemalla ja raportoimalla. Pidän kirjaa
siitä, kuinka monta asemaa on verifioinut raportteihin joita olen lähettänyt
joko yksin tai yhdessä kuuntelijakaverin kanssa. En erottele kimpparaportteja
sen enempää kuin Ahvenanmaalla kuultuja FM asemia tai Lapissa kuultuja jenkkejä
tai japseja tai koti QTHssa kuunneltuja asemia tai
pitkä/keski/lyhytaaltoasemia. Olen minäkin kuunnellut ja raportoinut yksin,
tehnyt yksin peditioneja Maaningalle ja vetänyt yksin lanka-antenneja. Siinä
oli oma hohtonsa, mutta nyt saan harrastamisen iloa aivan muista asioista kuin
yksin puurtamisesta. Aika aikaansa kutakin.

Mielestäni QSL-pisteiden tasapuolisuudesta puhuminen on ajanhukkaa. Ne eivät
ole koskaan olleet eivätkä koskaan tule olemaan sillä tavalla tasapuolisia,
että rankkipisteiden kautta voisi arvottaa suoraan sitä DX-asiantuntemusta  ja
työmäärää, mitä niiden eteen on tehty. Näin ollen ne eivät tule koskaan olemaan
absoluuttinen mittari ja sellaiseen pyrkiminen eri painokertoimien tai eri
luokkien kautta on mielestäni turhaa näpertelyä, johon en tule lähtemään
millään muotoa mukaan. Mutta suuntaviivoja rankki kyllä kertoo ja siinä
mielessä sillä on edelleen paikkansa. Ei merkitse yhtään mitään, että jollakin
on 10 tai 50 pinnaa enemmän kuin toisella, mutta pistesaldon kokoluokka kertoo
joka tapauksessa harrasteeseen paneutumisesta. 5000 on merkittavasti enemmän
kuin 1000, joka on huomattavasti enemmän kuin 500, joka  on todella upea DX
saldo.

Ja sitten varsinaiseen kysymykseen: Mikä on kimpparaportoinnin ydin ja sen
perusteet? Tässä omasta näkökulmastani kimpparaportoinnin ydinasioita
prioriteettijärjestyksessä:

1. Asemien henkilökunnan turhan työn vähentäminen
- etenkin NA asemien insinöörit tyypillisesti ylläpitävät useiden eri asemien
lähettimiä ja antenneja, joten heidän aikansa on pahemmin kortilla kuin koskaan
ennen
- tästä huolimatta heidän joukossaan on useita, jotka jaksavat vastata
DX-kuuntelijoiden raportteihin
- näin ollen on käytännöllistä raportoida samalla kertaa useamman kuuntelijan
raportit
- tämä ei aiheuta asemille mitään ongelmaa vaan päinvastoin

2. Sähköpostihäirinnän vähentäminen
- perinteisellä tavalla sama aseman henkilö (v/s) alkaa saamaan raporttia
seuraavalta kuuntelijalta heti kun on vastannut ensimmäiselle
- usean kuuntelijan peditionin kyseessä ollen perinteinen raportointi on
joissakin tapauksissa lähempänä sähköpostihäirintää, kuin sivistynyttä
yhteydenpitoa
- kimpparaportointi voi taas parhaassa tapauksessa jopa parantaa asemien
vastaushaluja

3. Vaikutukset tallenteilta löytyvien uusien asemien lukumäärään ovat
marginaalisia
- on totta, että kimpparaportointi säästää aikaa ja vaivaa, mutta kuka hiihtää
kilometri toisen jälkeen ummessa, jos vieressä on valmis latu? Voi se olla
uljaampaa, mutta ei todellakaan kovin fiksua.
- niin kauan kuin olen Lapissa peditioneilla käynyt, on peditionkavereiden
keskinäinen tiedottaminen ollut avointa ja kannustavaa
- ja kunkin kaverin kanssa on erikseen mietitty se, miten toimitaan parhaiden
palojen raportoinnin osalta
- tämän tiedonvaihdon olennainen osa on se, mitä erityistä keleistä jäi mieleen
ja mitä erikoisia asemia kuului
- kun peditiontallenteita kuunnellaan, kuulevat saman peditionin kuuntelijat
95-99% samat asemat, kyse on vain siitä, että missä vaiheessa idi sattuu
kenenkin kohdalle
- tältä osin kimpparaportointi ei aiheuta minulle minkäänlaisia omantunnontuskia

4. Vaikutukset rankkipisteisiin ovat marginaalisia
- jos kerran kaikki muu tehdään tiiviissä yhteistyössä, niin loppujen lopuksi
jäljelle jää vain raportin lähettäminen ja vastauksen saaminen
- perinteisellä tavalla se, joka saa ensimmäisenä vastauksen, kertoo v/s:n
yhteystiedot muille, eikö vain? Eikö tämä ole osa hyvää DX-kulttuuria? Vai
pitääkö v/s tietojakin pantata?
- eli lopputulos on jokseenkin sama
- yksitellen raportoiden kasvaa vain riski, että v/s tympääntyy
DX-kuuntelijoihin ennen kuin se oma kullankallis henkilökohtainen QSL kolahtaa
luukusta
- tältä osin kimpparaportointi ei aiheuta minulle minkäänlaisia omantunnontuskia

5. Kimpparaportointi säästää aikaa muuhunkin  yhteistoimintaan
- olen havainnut, että kehitysvauhti kiihtyy sitä kovemmaksi mitä enemmän
erilaisia ihmisiä saadaan tekemään yhteistyötä
- koko harrasteen parasta antia on oppiminen toisilta ja yhdessä tekeminen
- itse harrastan mieluummin kimpassa kuin yksin
- osa yhteistyötä ovat tilastointi ja KOJE ylläpito, jotka olisivat jääneet
kokonaan tekemättä, jos en olisi muuttanut kuuntelu- ja raportointitapaani (nyt
ne ovat "vain" luvattoman myöhässä)
- tältä osin kimpparaportointi on enemmän ratkaisu kuin ongelma

6. Kimpparaportointi ei muuta mitenkään tilastointikäytäntöjä
- yksin operoivat jatkavat perinteiseen tapaan
- yhdessä kuuntelevat ja raportoivat määrittelevät keskenään, kuuluvatko
tilaston kunniamaininnat yhdelle vai koko tiimille, tilastomerkinnät perustuvat
kuuntelijoiden ilmoituksiin
- tiimit eivät saa etuoikeuksia sen enempää kuin yksin kuuntelevatkaan
- ensimmäinen kuulumiskerta ratkeaa NA ja OC tilastoissa lokin päivämäärän
mukaan, jos useampi kuulee saman aseman samana päivänä, niin kaikki mainitaan
riippumatta siitä kuunneltiinko yksin vai yhdessä
- ensimmäinen vastaus ratkeaa NA ja OC tilastoissa lokin päivämäärän mukaan,
jos useampi saa vastauksen saman päivän kuuntelusta, mainitaan kaikki
riippumatta siitä raportoitiinko yksin vai yhdessä
- tilastoon tehdään tarvittaessa takautuvia muutoksia, jos joku saa vastauksen
vanhaan raporttiin, muuten em logiikka ei olisi enää voimassa
- jo nyt esimerkiksi Oseania tilastossa on jaettuja FFF mainintoja, jotka
perustuvat em logiikkaan tai peditionkavereiden yhteiseen ilmoitukseen, jolla
on varmistettu jaettu maininta
- tämä ei aiheuta mitään lisäongelmia vaan osoittaa sen, että suomalaiset
DX-kuuntelijat ovat kykeneviä fiksuun ja rehtiin yhteistyöhön

MOT

JMV:tä lainaten: "Perimmältään tässä on kyse kunnioituksesta konservatiivista
QSL-verifiointia kohtaan. Verifiointia, joka saapui omalle nimelle osoitettuna
ja juuri vain minulle ja minun raporttiini.  Kuten sanoin, ajat muuttuvat ja
siksi tässä kohtaa olisi käsittääkseni aika päivittää toimintatavat."

Tässä olemme täysin samaa mieltä.

Kaikkien edellä esitettyjen argumenttien jälkeen on paikallaan korostaa sitä,
että minäkin kunnioitan kovasti niitä saavutuksia, mitä analogisilla laitteilla
kuunnellen ja yksin raportoiden on saatu aikaiseksi. Monet DX-kuuntelijat ovat
tehneet mahtavaa pioneerityötä 70-luvulta 90-luvulle vaatimattomilla laitteilla
ja toimintamalleilla. Eli en todellakaan ole ottamassa keneltäkään ansaittua
kunniaa pois. Mutta en hyväksy sitäkään, että jatkuvasti mollataan niitä, jotka
ovat kiinnostuneita tekemään asioita eri tavalla kuin ennen. Sellaista
tekemistä seuraa useimmiten kehitys. Onkin kovin koomista, että keskustelun
herättänyt pääkirjoitus alkoi kehitysideoista ja sen jälkeen niin
pääkirjoituksen loppu kuin monien kirjoittajien mieleipiteet täälläkin ovat
olleet kaikkea muuuta kuin harrastettamme kehittäviä. Useissa tapauksissa oli
havaittavissa valtavaa muutosvastarintaa ja muutosvastarinta on kehityksen
pahin jarru. Onneksi nyt keskustelun sävy on parantunut, joten kehitystäkin voi
olla odotettavissa.

73 & Good DX !
Tapio