SDR-laitteiden kohdalla todella kaipaisi kunnon käyttöohjeita, vrt. esim.
Icomin IC-R75, johon löytyy myös todella hyvä huolto-ohje. Aivan kuin
toiselta planeetalta!
Mielestäni paras Perseuksen käyttöohje (67 s.) löytyy SSB-electronicsin
sivuilta : http://www.ssb.de/pdfs/BDA-Perseus-Receiver.pdf . Valitettavasti
vain saksankielellä, mutta tämänhän me hallitsemme!
Jos joku asema lähettää ylimodulaatiolla ja sen kaista leviää vieressä
olevan aseman kaistalle, ei oikein ole mitään tehtävissä ... paitsi siellä
lähetinpäässä. Mikään ohjelma - ainakaan en tällaisia ole nähnyt - ei osaa
kahta tai useampaa lähellä olevaa asemaa erottaa, valitettavasti.
Reaalitilanteessahan siinä on kaksi tai useampia lähetteitä päällekkäin.
Toki jyrkkäreunainen, kapea suodin auttaa jonkin verran tai päästökaistan
siirto hieman kauemmas häiriöstä. Tässä sitä PBT:tä voidaan tarvita!
Viimeinen sana selektiivisyydessä kuitenkin on tuo oskillaattorin
sivunauhakohina. Jos oskillaattori on kehnonlainen, sivunauhakohina leventää
vastaanottokaistaa VT-suotimien kaistan ulkopuolelle. Voi siis kasvattaa
kaistaleveyttä  ja vaikuttaa etenkin päästökaistan -70 ... -140 dB
pisteissä. NetSDR:n perusversiossa sivunauhakohina on -152 dBc/Hz@10 kHz.
Kalliilla lisämoduulilla (600 USD!) arvo nousee -168 dBc/Hz@10 kHz. Joku on
Perseustakin testannut - muistaakseni arvo oli suhteellisen hyvä. On hyvä
muistaa, että jos ollaan oikein tarkkoja, selektiivisyys ei muodostu
pelkästään "vt-suotimella" (ns. päästökaista)  - olkoon tämä sitten
analoginen tai digitaalinen.
73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.