Loppujen lopuksi nykytasoisten liikennevastaanottimen ominaisuuksilla ei ole
niin kovin suurta merkitystä - harvinaisuuksien pääasiallisin "tekijä" on
ehdottomasti  tuo antenni. Jos asema X kuuluu vastaanottimella A S7 ja
vastaanottimella B S8 - niin ero voi olla heikosti kalibroidussa
S-mittarissa tai vaikkapa pelkästään AVC:n eroissa ... Herkkyyksien
todelliset erot tulevat esiin vain lähes tyhjällä alueella ja silloinkin yli
15-20 MHz taajuuksilla, esim. 28 MHz majakkabandilla. Kun siis kuunnellaan
heikkoja, vain vähän kohinatason yläpuolella olevia signaaleja. Esim.
perinteinen "halpa-transceiver" IC-718 on 28 MHz:llä merkittävästi herkempi
kuin NetSDR.  Ja 1/4-aallonpit. vertikaali voittaa ALA1530S+:n helposti
samalla alueella!
Tässä vielä yksi esimerkki siitä, että systeemi on se kokonaisuus, jolla
pelataan: NetSDR päivystää pääasiallisesti 28 MHz majakkabandia, tähän voi
kytkeä antenniksi 1) Wellbrook ALA1530S+ 3:ssa metrissä ja 2) Diamond
V5-vertikaali samoin 3:ssa metrissä. Mutta kokeilinpa muutamana päivänä
samaa aluetta 4 m korkeammalla olevalla 3) 50 MHz:n 5/8-vertikaalilla ja
IC-706:lla. Ja majakat kuuluvat paremmin (!), vaikka antennin epäsovitus on
melkoinen (SWR = yli 5). Mitä tästä opimme: 1) ja 2) -vaihtoehdon antennit
täytyy saada korkeammalle. Näennäisesti parempi laitteisto ei siis aina ole
parempi!

Lisäbiteillä ja näytteenottotaajuuden lisäyksellä saadaan todennäköisesti
aikaan ainakin laajemman taajuusalueen tallennusmahdollisuus (esim. 5-10
MHz) sekä se, että SDR-laitteella voidaan suoraan vastaanottaa FM-aluetta
(esim. 0-200 MHz) ilman konvertteria. Sekä entistä tarkempi
vesiputousnäyttö. Mahdollisuuksia on kovin monenlaisia, todennäköisesti myös
lisää dynamiikkaa ja selektiivisyyttä.