Hei,

katselin pikaisesti aikaisempia vastaavia. Äänestysmäärät näyttivät menevän näin (pikaisella päässälaskulla, joten joku, jolla on aikaa, voinee tarkistaa):

2008 33
2009 30
2010 27
2011 28
2012 23

Pudotusta on siis toki havaittavissa, mutta ei sitä minusta voi kovin draamaatisena pitää. Mitään suuria joukkoja tämä äänestys ei ole koskaan saanut liikkeelle.

Kaiman viesti tarkoittaakin sitä, että turhautuminen on muualla. Häntä harmittaa, että SDXL:n tiedottamiseen on tullut muitakin kanavia. Minusta ne lisäävät tiedottamisen perillemenoa, koska maailma on muuttunut ja esim Facebook ja Twitter ovat ottaneet osansa. Sitä voi olla vaikea hyväksyä, mutta kyllä se näin näyttää menevän.

RKO väittää, että "noita medioita ja sivustoja seuraa vain harva". Tästä en voi olla samaa mieltä. Suomenkielisen dx-listan jäsenmäärä on varmaan edelleen suurempi (tuoreita lukuja minulla ei ole) kuin SDXL:n facebook-sivuston, mutta ero ei liene suuri. Ja asiaa toki hieman vääristää myös SDXL-FB:n ulkomaalaisjäsenet; sivusto on kuitenkin etupäässä suomenkielinen. Molemmissa on käsitykseni mukaan mukana myös joku osuus Suomen DX-Liittoon kuulumattomia, SDXL-jäsenyyshän ei ole ehto niihin kuulumiseen.

Itse olen edelleen pääosin sähköpostin ja www-sivujen tiedotuksen varassa, olen tottunut siihen ja minusta se pelaa hyvin. Facebook toki lähettää jatkuvasti sähköposteja siitä mitä sinne kuuluu, eikä se ole suinkaan ainoa ko. median ärysttävä piirre. Käyn siellä suhteellisen harvoin. Twitteriä en edes seuraa, mutta kuulemani mukaan siellä on myös liikennettä SDXL-mielessä.

Kanavien määrän lisääntyminen vaikeuttaa tiedottamista sikäli, että pitää laittaa sama asia moneen paikkaan. Silti SDXL-tiedottamista ei voi enää rajoittaa vain dx-listalle, online logiin ja sdxl.org -sivuille, vaan ainakin FB, Twitter, ja blogi ovat tulleet jäädäkseen, mainion lehtemme lisäksi. Minä en valitettavasti osaa vastata siihen kysymykseen, miten jatkossa hoidetaan niin, että ns. virallinen SDXL-tieto tulisi rittävässä määrin kaikille näille kanaville.

73

RV

Lainaus Risto Kotalampi <ri...@kotalampi.com>:

Äänestys jäi erittäin laimeaksi... ilmeisesti, koska liiton tiedotus on
jostain syystä muuttunut ja siirtynyt medioihin ja sivuille, joita harva
seuraa. Tuloksista tiedottamisen jätän virallisten tahojen tehtäväksi,
mutta jos tiedotuslinja jatkuu, tuskin täällä niitä näemme.

--
Risto Vähäkainu
tietotekniikka-asiantuntija