Kun talouskeskustelun omalta osaltani lopetin, en malta olla
kommentoimatta tätä RKO:n viestiä.

Parin vuoden päästä tulee minulla täyteen 50v tätä DX-kuuntelua.
Mukavaa se on ollut ja QSLiä on yritetty kerätä.
Viime vuosina tosin rapoja on lähtenyt yhä harvemmin, yleensä vain
jos on ollut uusi maa tai uusi asema kyseessä.

Näin hiukan kauempaa nyt asioita katsellen olen samaa mieltä RKO:n kanssa
verifiointien vanhanaikaisuudesta. Aikoinaan tuli komeita kortteja, viirejä ja
muuta lisuketta. Ainahan se sykähdytti. Ja kuten Risto toteaa, ei verifiointi
ole, eikä ole ollut mikään Herran sana siitä, että asema on todella kuultu.
Ainoa todiste lienee äänitaltiointi, joka sekin huonolla kuuluvuudella on
jonkun mielestä selvä ID, jonkun mielestä ei sinne päinkään.

Ja toisaalta, jos asemalta vastauksena raporttiin tulee e-mail "thanks for your
e-mail" ainakin
minulle se on pettymys ja nollan arvoinen. Muistaakseni aikoinaan oli yksi
QSL-kriteeri "vastauksen
on oltava verifiointimielessä lähetetty". Varmaan monien vastausten kohdalla saa
kuuntelija punnita vastauksen perimmäistä sanomaa ja venytellä omaa moraaliaan
johonkin suuntaan.

Nämä oli tällaisia. Joka tapauksessa kuuntelu on edelleen mukavaa.

JSA