----Alkuperäinen viesti----
Lähettäjä: is....@pp.inet.fi
Päivämäärä: 1.7.2013 20:28
Vastaanottaja: "Suomalaisten DX-lista"<dx@hard-core-dx.com>
Aihe: Re: [DX] Uutuuksia

Nojoo, Icom IC-R71E:n audio AM-modella on syvältä suosta, mutta SSB:llä Icom on
peto. Harmittaa, kun laitteessa 1600 kHz:n jälkeen herkkyys putoaa, ja X-band
on vaikeaa kuulla.

Siun kanssahan myö olimme 1988 jouluna Posiolla, kun siulla oli NRD-525 ja
miulla modattu Trio 9-R59 sekä GS 600. Satellitilla tuolla reissulla kuuntelin,
kaikki ne lyhytaaltobrassitkin, kun MW-kelit eivät meille oviaan availleet...
Tuolla reissulla havaitsin, että on tuo NRD-525 vaan kova laite.

Seuraavan kerranhan sitten olimme 1992 Kaamasmukassa, siulla samainen NRD-525
ja miulla NRD-535D. Tuolla reissulla, en muista havaitsimmeko hyvin modatun
525:si ja modaamattoman 535D:ni kesken (en muista oliko laite jo tuossa
vaiheessa ollut säädettävänä Ylen tekniikkalabrassa) relevanttia eroa suuntaan
tai toiseen. Paitsi että 535D:n näyttö antoi häiriötä, kun siun 525:n näyttö
vastaavaa ei. Tuo näyttöhäiriöhän lähinnä/vain haittasi keskipäivällä
havaijilaisia.

Tuon reissun jälkeen etelässä totesin, että perus-535 kiinteillä filsuilla
todennäköisesti on viisaampi kuin 535D:n sähköinen portaaton kaistanleyeden
säätö. Jonka 535D:n hienouden, Icom IC-R71E  Icomin 2.4 kHz SSB-filsulla sekä
Muratan 4 kHz keraamisella filsulla, hakkasikin.

Pah. Neljä vaiko viisi vuotta sitten myin modatun 535:n, kun ostin sen sekä
mykäksi osoittautuneen EKD-500:n samassa kaupassa. Olisi pitänyt säilyttää se
535, ehkä olisin lähtenyt Lappiin minimipedikselle. Tai siis jäi Lappiin
lähtemättä, kun EKD-500 ei herännyt itsekseen henkiin, vaan nyt on vasta IJL:n
käsissä kuosiin saatettu. Olisihan miulla tosin tuo IC-R71E yhä ollut, mutta
kun nimenomaan rinnakkaislaitetta ja potentiaalisempaa Lapin-päiväkelilaitetta
olin hakenut.

.
73, ilkka