Tuossa on nyt sitten käytössä ilmeisesti tavanomaiset surkeimman malliset UHF-liittimet? Omiini kahteen AOR7030:een olen vaihtanut BNC:t. Toki UHF-liittimiäkin on sellaisia joissa kaapeli on kunnolla kiinni. Näitä löytyy sekä puristettavina että mutterikiristeisinä. Tuo ihan perinteisin malli ei ole hyvä ja vihonviimeinen on se halpamalli johon vaippaosa ikäänkuin kierretään jenkaan. Se ei voi mitenkään olla luotettava. Aina jos halutaan koaksiaalin vaipalle kunnollinen liitos on vaipan langat liittimessä oltava siten, että ne puristuvat kahden metalliosan väliin eli puristettavassa liittimessä puristusholkin ja sen karhennettupintaisen vastaholkin väliin tai useimmissa mutterikiristeisissä liittimen rungon ja usein kartiomaisen metalliosan väliin. Jos tässä liitoksessa on mukana kaapelin muovi kuten tuossa halvimman luokan UHF:ssä tai useissa F-liittimissä niin liitos voi olla jo uutena toimimaton koska muovi joustaa ja joka tapauksessa ajan kuluessa liitos löystyy. Jos kyse on vielä usein irrotettavasta liittimestä niin tilanne vaan pahenee. Laittamalla muutaman euron hintaa lisää saa toimivia liittimiä. Lisäksi voi lisävarmistuksena sisälläkin käyttää liimallista kutistesukkaa mikä mielestäni ulkokäytössä onkin ehdoton vaatimus jos kunnon liitoksia haluaa tehdä.

73,s IJL