muovitäytteen (osaksi). Eipä kehumista ...

Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com]
Puolesta Ilpo J Leppänen
Lähetetty: 30. elokuuta 2013 23:26
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Wellbrook-ongelmat

Tuossa on nyt sitten käytössä ilmeisesti tavanomaiset surkeimman malliset
UHF-liittimet? Omiini kahteen AOR7030:een olen vaihtanut BNC:t.
Toki UHF-liittimiäkin on sellaisia joissa kaapeli on kunnolla kiinni.
Näitä löytyy sekä puristettavina että mutterikiristeisinä. Tuo ihan
perinteisin malli ei ole hyvä ja vihonviimeinen on se halpamalli johon
vaippaosa ikäänkuin kierretään jenkaan. Se ei voi mitenkään olla luotettava.
Aina jos halutaan koaksiaalin vaipalle kunnollinen liitos on vaipan langat
liittimessä oltava siten, että ne puristuvat kahden metalliosan väliin eli
puristettavassa liittimessä puristusholkin ja sen karhennettupintaisen
vastaholkin väliin tai useimmissa mutterikiristeisissä liittimen rungon ja
usein kartiomaisen metalliosan väliin. Jos tässä liitoksessa on mukana
kaapelin muovi kuten tuossa halvimman luokan UHF:ssä tai useissa
F-liittimissä niin liitos voi olla jo uutena toimimaton koska muovi joustaa
ja joka tapauksessa ajan kuluessa liitos löystyy. Jos kyse on vielä usein
irrotettavasta liittimestä niin tilanne vaan pahenee.
Laittamalla muutaman euron hintaa lisää saa toimivia liittimiä. Lisäksi voi
lisävarmistuksena sisälläkin käyttää liimallista kutistesukkaa mikä
mielestäni ulkokäytössä onkin ehdoton vaatimus jos kunnon liitoksia haluaa
tehdä.

73,s IJL