Lisäisin hiihtäjien lisäksi huoltajat ym. avustajat mukaan listaan.
 Norjalaisten viesti katkesi huonoon voiteluun.  Pitäisikö hyväksyä vain
hiihtäjät, jotka voitelevat itse suksensa....(vrt. etä-sdr:t ym.).
Nykyaiaikaisen DX-kuuntelun suola on yhteisöllisyys.  Harvoin pääsemme
toisiamme tapaamaan, mutta onneksi on näitä postituslistoja, on-line-logia,
 Facebook sivuja jne., jossa voimme jakaa tietoa toisillemme.  Kovin
olisimme yksin, jos muita harrastajia ei olisi.  Ja kukaan ei kiellä
harrastamasta omalla tavallamme.   Kovin harvalle enää pisteiden keruu on
kuuntelun täyttymys.  En edes tavoittele koskaan yltäväni jms:n, mtm:n tai
jhu:n rankkipisteisiin.   Silti silloin tällöin on kuitenkin mukava saada
qsl.
Kimppa ja millainen kimppa?   Yksin ei suoritusta tehdä, tarvitaan wrh ja
sen tiedot (tnx mm. mr),  ehkä muiden vihjeitä (on-line-log), radio (vaikka
etä-sdr), antennit (peditionilla yhdessä vedetyt), tunnistusapua kaverilta
ym.  Missä on raja?  Raportti: Jos kaksi kuuntelijaa sulkee omat
raporttinsa samaan kuoreen onko se väärä kimpparaportti?  Mielestäni ei
(onko jonkun mielestä?).  Miksi sitten on väärin, jos molempien raportti
(kumpikin kuullut aseman, kuten jhu kertoi) kirjoitetaan yhteen ja samaan
kirjeeseen? En näe syntiä tässä, kumpikin kun on aseman kuullut.
Suvaitsevuutta, monimuotoisuutta tv jhy

19. helmikuuta 2014 8.54 Martti Karimies