Ammoisella kesämökillä Pohjois-Karjalan Liperissä (sähkötön ilman
häiriöitä) 1987 minulla oli lyhyet langat suuntaan koillinen ja länsi.
Koillinen oli pituudeltaan 85m ja upotettu loppuosaltaan järveen.
Se on ollut elämäni paras japsipiuha, eli uskomaton.
Ja yllättäen otti Taiwanin paremmin alataajuuksilla.
Toinen oli suunnattu jotakuinkin länteen, uskomaton lattaripiuha, joka
toisella takakeilallaan toi minulle kymmeniä uusia asemia keskipitkillä
Intiasta 1987.
Ja tämä lanka oli parempi Taiwaniin ylätajuuksilla.
Intiasta AIR Rewa taisi olla ennen kuulumaton, huomasin myöhemmin ja en
ilmoittanut moista.
Nauhalla on.
Niin ja ne vaatimattomat pituudet, .
Se järveen ulottuva tehokas piuha oli 85 metriä ja länteen aluksi
pihlajissa roikkuva (kunnes pudotin maahan) 330 metriä.
Ei huimia antenneja, mutta se materiaali...
Taatusti yksisäikeinen vanha paimenpojan lanka, jota kesämökkimme aitan
takaa löytyi keloissa satoja metrejä.
Siitä antennini tein.
Ei puhettakaan kuparista.
Ja tuo 330m metriä länteen toimi hulppeasti 1987 tropiikeilla lattareihin
ja afroihin.
Niitä kun vielä oli ja paljon.
Huoks!

t. MNi Hailuodosta