-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: DX [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] Puolesta Ijl
Lähetetty: 6. helmikuuta 2016 0:49
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Kuka vielä lukee Radiomaailma-lehteä ?

Tämä nyt vähän harhaantuu alkuperäisaiheesta, mutta jos tämä suodaan niin...

Mielenkiintoista olisi tietty tietää itse tekniikan lisäksi, miten eri
jutuista, osista, työstä ja liikevoitoista radion hinta muodostuu. Siinä on
tietysti viha ero minkälaisesta laitteesta on kyse.

Tuli vaan mieleeni kun ostin Puolustusvoimien poistoista muutaman
Watkins-Johnson WJ-8516D-4 vastaanotinta epäkuntoisina 75€/kpl - tosin yksi
toimikin. Noiden hinta näissä olleilla optioilla (autom.
preselektori, laajennettu taajuusalue 2-1100 MHz ym) teki uusien hinnaksi
tehtaan hinnaston mukaan 90-luvun alussa suurinpiirtein 50.000$/kpl eli
lienevät olleet uutena kaikkein kallimmat rx:t mitä omistan.

Ero on tyypillisen sarjatuotantolaitteen ja tämmöisten välillä
hinnanmuodostuksessa varmasti hyvin erilainen ja vaikka komponentit ovatkin
ammattitasoa niin silti eivät edusta monilta osin kuitenkaan kaikkein korkeinta
laatutasoa, laitteita ei ole saatavana noin vain suoraan kaupan hyllystä vaan
kasataan osittain vasta asiakkaan tilauksen jälkeen käsityön osuuden ollessa
melko suuren jne.

Unohtui aiemmin laittaa linkki teknillesta Mara-kissastamme. Tässä hän istuu
vaimoni vanhempien 1962 ostaman Helkaman päällä. Laite on sänkyni vieressä ja
sillä on joskus tullut kuunneltua MW-asemiakin.
http://ijl.fi/laitekuvia/mara_helkama_2.jpg

73,s IJL