Ondo Oier B:

Laburpen ona. Lehelengo mezuan ezik ordea, eremu estatiko eta aldakorrak
oso ondo bereizten direla uste dut. Bukatzeko edo, hiru apuntetxo.

1. Mugak muga, gizakiari (edo esperimentu arratoi bati) organuren baten
uhin elektromagnetiko batek eragiteko, erresonantzia bat egon beharra
dago neurriren baten, gehienetan mintz zelularreko prozesuak eta hormona
jarduerak  eragiten direlarik. Hau loteria moduko bat da. Gure gorputzek
(forma, neurria, ezaugarri elektrikoak eta masaren arabera) eta gure
organu, zelula edo biomolekulek (era berdinean) antena moduan
funzionatzen dute, bakoitzak bere bibrazio maiztasunak izango dituelarik
(antzerakoak izan arren). GSM900 ekin adibidez (mugikorren
teknologietako bat, 900 eta piku MHz takoa, ohikoena orain), Finlandiako
ikerlari talde batek 35 proteinaren egitura aldatzen dela aurkitu dute.

2. Azterketak egitean eta emaitzen eztabaidan, ikuspegi globala izan
behar dugu  (eta gauza gehiagotan, je, je) eta ez hurbilketa
erredukzionistekin konformatu. Etxe barruan 50 Hz tako eremu
elektromagnetiko potente bat dagoenean (lehendabizi sorburua aurkitu
beharra dago, etxekoa edo kanpokoa), maiztasun ezberdineko beste eremu
asko erator daitezke. 40-60 Hz tarteko eremu edo indukzio magnetikoa
neurtzen duen aparatuak 1000 nT azaltzen baditu pantailatxoan (uhinen
banaketa espaziala ere neurtzea komeni da, hiru ardatzetako parametroak
kontutan edukiz), oso posible da, kasuak kasu, 10 eta 1000 Hz tartekoak
hartzen dituenak 1400 nT neurtzea. Izan ere, fenomeno ugari sortzen dira
hau gertatzeko. Faktore garrantzitusuenetako bat eraikuntzako materia
ferromagnetikoaren eragina, hots, hormigoian sartzen den altzairuarena
(edo burdin masa edo altzairu masa garrantzitsuena). Zoru, sabai eta
zutabetan egon ohi den materia honek, era xinplean esanda, "antena"
efektua (uhinak erakarriz), eta "iman" efektua (imantatu eta emisore
bihurtuz) egiteko ezaugarriak ditu (baita Faraday kaiolaren efektua kasu
askotan edo kondentsadore batena). Horrela, maiztasun ezberdineko uhin
ezberdin ugari sortzen dira. Zer esanik ez, inguruan telefonia
mugikorreko antenarik balego. Honi, beste faktore batzuk gehitu ezkero,
esate baterako, eragin latzena sor dezaketen energia telurikoak, margo
sintetikoak paretetan, aire kalitate eskasa (ioi positiben gehiengoa,
toxikoak, larregizko hezetasuna edo honen falta...), argitasun kalitate
txarra eta abar... Sinergia arriskutsuak sor daitezke, loteriako
txartelen erdia oso osorik eskuratuz. Txartelen beste erdia gure
larruazaletik barrura dago, tako erdi hori, gure elikadurak, egoera
emozionalak, jarrerak eta abarrek osatzen dutelarik.

3. Aseguro etxeen gehiengoak (guztiak ez esatearren) eremu
elektromagnetikoen eragina (transformagailuak, altako lineak...) bere
polizetan kobertura gabe uzten dute (Allianz 1993). Maiztasun handiko
eremuekin ere, saiakera ezberdinen ostean Lloyd's etxeak ezezkoa eman
zion mugikorren osasun arriskuak aseguratzeari (London, 2001). Beste
kasu bat aipatuz, Airtelen erantzunkizun zibileko aseguruak (Euskaltel
eta Orange?), mugikorraren erabilera jarraiak sortutako eraginak
asegurotik kanpora utzi zituen. Nahikoa esanguratsu.

Gehiago ere idatziko nuke gai hauen inguruan, baiña ez daukat denbora
larregirik eta dexenteko txapak idatzi dizkizuet jada.

Ondo izan,

Asier Arregi

PD1.: uso gaixoenarekin... norabide nagusia (intentsitatearenean)...
bai, aurpegitik, bizkarretik edo albotik, bere posturan. Baina gradiente
bat oinetatik gora. Eta hori, horrela hobeto jasaten da, burutik behera
baino, kaka bezala :-) .

PD2: Aupa hi, iñoiz in vivo geratzen bagaittuk, eta ondo iruditzen
bajak, lehelengo aparatuekin neurketak egingo jittuagu, eta gero
biologikoki erradiestesiarekin.

PD3: Bonbillen inguruan be tentaldixa euki neban zeoze idaztekua, izan
be, gizakixak fotosentiberak gara ta. Argixa, uhin elektromagnetiko
guztien artian gehixen eragiten gaittuana da. Argi artifizialen
kokapena, diseñua eta kalitatia oso garrantzitsuak dira, batipat, eguzki
argixan urrittasuna jasaten bada. Beste egun baterako edo........Edo
Matrallakoko Ugalak Hartzen programarako. Eguasten honetan eingo dogu
lehelengua Eibarren, Arrakalako fisioterapeuta alternatibuak batzuk egin
dittu jada eta gu atzian geratzen gabiz...

Oier Bikondoa(e)k dio: