> et la génération des récepteurs simple superhet ( = à simple
>  changement de fréquence) à microprocesseur (qui s'occupe de faire le
>  filtrage) est plutôt plus efficace que le double superhet puisqu'elle
>  permet en plus de supprimer les signaux hors normes

je suis perdu dans tous ces types de récepteurs
est ce que cela sont du type dont tu parle ? :
http://www.castlecreations.com/products/berg_7-channel.html

j'ai d'ailleurs eu un soucis avec ces BERG impossible de faire de l'écolage avec
il se met en sécurité lorsque je passe les commandes a l'élève ??!!

voila ce qu'on peut lire sur ses caractéristiques :

# True Digital Signal Processing (TDSP)
TDSP is a proprietary process developed by Peter Berg. In addition to
highly advanced triple-tuned RF filtering hardware, Castle Creations
Berg receivers use a microprocessor and sophisticated software
algorithms to filter the incoming signal. The system decides which
signals are valid and which are not. Most standard FM receivers simply
pass on the invalid signals to the servos as a "glitch". TDSP receiver
technology essentially eliminates glitches and provides a new level of
confidence that you will only get with Berg by Castle Creations.
# Transmitter Signal Recognition (TSR)
The receiver "learns" the characteristics and specific signal
signatures of your transmitter when you power it up. After that, the
receiver will only listen to your transmitter*.

--
FredJust
@gmail.com