Effectivement Thomas, c'est bien la 5321, autant pour moi.
Par contre il n'y a pas de limite *imposée* mais une limite recommandée
Comme tu le dis 1000 c'est trop, le RFC semble en recommander 100

   The minimum total number of recipients that MUST be buffered is 100
   recipients.  Rejection of messages (for excessive recipients) with
   fewer than 100 RCPT commands is a violation of this specification.
   The general principle that relaying SMTP server MUST NOT, and
   delivery SMTP servers SHOULD NOT, perform validation tests on message
   header fields suggests that messages SHOULD NOT be rejected based on
   the total number of recipients shown in header fields.  A server that
   imposes a limit on the number of recipients MUST behave in an orderly
   fashion, such as rejecting additional addresses over its limit rather
   than silently discarding addresses previously accepted.  A client
   that needs to deliver a message containing over 100 RCPT commands
   SHOULD be prepared to transmit in 100-recipient "chunks" if the
   server declines to accept more than 100 recipients in a single
   message.

Maintenant je me vois mal faire 1000 x 100 envois avec 5s de latence entre
chaque envoie (soit 1h30 en tout).
Ceci vaudrait très certainement une mauvaise réputation et un joli SPAM sur
mes courrier en peut de temps...