Hola,

Gràcies Sergi per resum i per fer el seguiment d'aquest tema. Per mi
és un dels temes/reptes més importants que tenim davant ara mateix, no
només com a guifi.net, sinó com a país.

A continuació comento el mail d'en Sergi segons les impressions que em
vaig endur de la sessió que es va fer a Vilanova i la Geltrú a la
primavera a on hi vaig assistir amb en Josep Vives.

2010/10/8 Sergi Tur Badenas:

> Buff... no se per on començar... L'explicació és llarga però al final hi
> ha preguntes que m'agradari que algú mires de veure si pot contestar
>
> A priori sembla un projecte interessant: és parla de xarxa oberta i
> neutral, de petits operadors, de la importància de la Fibra... també es
> va parlar força malament dels tradicionals i com aquest no ajudaran a
> desenvolupar fibra òptica...

Sí, per mi és una espècie de lobby per fer front als operadors
majoritaris, però no ens enganyem, l'únic que envegen dels operadors
tradicionals és la poció dominant que ocupen, perquè pel que fa al
model de negoci/infraestructrua estan al 100% d'acord. Darrera la seva
etiqueta "Xarxa Oberta" no hi ha res d'obert, sinó preneu per exemple
el cas d'Asturcon (de fet acabo d'entrar "asturcon fibra óptica" al
google i el primer que m'ha sortit és una notícia [1] que els
relaciona amb Eurona, els quals ja sabem tots que no són pas
precisament amics de les coses obertes) el pare espiritual del qual ha
estat Aggaros [2], una consultoria que, per l'experiència de tracte
que he tingut amb ells, fan de tot menys xarxa oberta

[1]
http://www.networkworld.es/Eurona-Telecom-lleva-la-fibra-optica-a-Asturcon-/seccion-actualidad/noticia-95586
[2] http://www.aggaros.com/es/page.asp?id=1

Vaja, resumint, que això de "Xara Oberta" només és una etiqueta per
dir que són més guais, i, òbviament, si estiguessin en la posició
d'una Telefònica, per exemple, no la farien servir.

> La bona notícia és que a Terres de l'Ebre estem de sort per què es
> desenvoluparà el projecte íntegrament durant els pròxims 5 anys, però
> també es veu que a altres punts de Catalunya on la xarxa ja està feta
> també es farà quelcom.
>
> La mala notícia és que d'aquí a 5 anys ja veurem que passa i a on estem...
>
> Ara també cal dir que la paraula lliure no apareix en lloc... és a dir
> XON en comptes de XOLN ;-)

Aquí està la clau de la diferència.

> Vaig entendre que el projecte ja estava licitat en aquesta primera fase,
>  s'havia adjudicat a IMAGINA de mediapro i AXA i que hi ha dos objectius:

Àmpliament coneguts per la seva trajectòria dins dels projectes oberts...

> - Autoprestació de la generalitat i ajuntaments: la xarxa connectarà
> totes les seus de la generalitat. En la primera fase a Terres de l'Ebre
> tot i altres llocs es prioritza Ensenyament, Jutgats i Centres sanitaris.
> - Xarxa oberta. La xarxa la podran utilitzar tots els operadors: això
> inclou guifi.net, entenc.

Sí, però en condicions d'€, perquè bàsicament el que diuen aquests
tius a les jornades és: "alcaldes, compreu-nos fibra, que d'aquí a
quatre dies us forrareu amb ella", a més a més, en converses informals
els he sentit dir que és un negoci rentable, perquè amb el projecte de
xarxa Oberta de la Gene, aquesta estarà obligada a recomprar-los la
fibra... vaja, que tot si val per tal de col·locar algun projecte i
fer alguns dinerons...

> Es va fer força pedagogia i es va demanar als ajuntaments que
> col·laboressin en ajudar a estendre la fibra, en el sentit que el
> projecte és projecte de la Generalitat però la Generalitat no pot
> decidir en segons quins aspectes locals que són competència dels
> Ajuntaments.

Sí, en la línia del que he dit més amunt....

> També van deixar anar, que els ajuntament podien aprofitar que es
> desplega aquesta xarxa per fer arribar la fibra a les cases... Amb el
> context de crisi que hi ha i amb el rollo tan assumit que tenen molts
> ajuntaments de "no fer competència deslleial" a les operadores, no se

que ells mateixos s'han ocupat de promoure, perquè òbviament darrera
d'aquesta associació hi ha la mà dels nostres amics del carrer
Llacuna, tot i que aquest cop, però, han estat prou astuts per
quedar-se en un segon pla.

> [...]
> hi haurà tot un tema de concursos i licitacions per operar esta xarxa i
> la cosa anirà per llarg.
>
> En resum: si m'arriba la fibra però Ensenyament/Generalitat no l'
> aprofita a curs termini per al meu Institut, com l'Institut es podria
> intentar espavilar: hi hauran operadores, podríem fer-ho mitjançant
> Guifi i com?
>
> Entenc que el que plantejo és quelcom similar al que s'està plantejant
> al connectar al CATNIX?
>
> M'agradaria molt que algú que ho tingui més clar dones la seva opinió i

Personalment et recomano que et posis directament en contacte amb la
fundació; l'estratègia que jo plantejaria és demanar una altra prova
pilot com la que s'ha aconseguit a Gurb. Ara bé, sigues conscient que
caldrà batallar moltíssim i estigues preparat per tot tipus de
traïdories, perquè, òbviament, per aquesta penya som un perill igual
que per les altres telcos, perquè el que no volen de cap de les
maneres és que hi hagi exemples que demostrin amb fets que és possible
fer les coses de manera més justa i més econòmica.

Estic segur que des de la Fundació tindràs/tindreu tot el recolzament
disponible. De fet sé de bones tintes que els interessa molt que
proliferin altres iniciatives de FO arreu del territori, i era el
mateix Ramon Roca que fa uns dies us convidava a vosaltres, gents de
les Terres de l'Ebre, a fer-ho tot aprofitant l'excusa de la prova
pilot de la FO de la Gene.

Fins ara

> Salutacions,
>
> --