Fra: [EMAIL PROTECTED] [mailto:[EMAIL PROTECTED]]
Sendt: 22. november 2002 10:19
Til: [EMAIL PROTECTED]
Emne: Re: SV: SV: SV: Allemandsretten

Jakob jeg prøver igen, så her kommer

Organiserat friluftsliv
Äventyrsturism och annat organiserat friluftsliv är möjligt tack vare
allemansrätten. Men det finns ingen kollektiv allemansrätt för
organisationer och företag. Miljöbalken ställer stränga krav på den som
använder naturen för organiserad verksamhet.

Innehåll
Ingen kollektiv allemansrätt
Miljöbalken ställer krav
Anmälan för samråd
Ansvar
Om du vill veta mer

Ingen kollektiv allemansrätt
Allemansrätten gäller för alla. Men kommuner, organisationer och
turistföretag har ingen kollektiv allemansrätt, och kan inte åberopa
allemansrätten som stöd för organiserad verksamhet på annans mark. Däremot
kan de använda naturen för verksamheten tack vare att  allemansrätten finns.
Det finns inget uttryckligt stöd i lagstiftningen för en markägare att
hindra organiserat eller kommersiellt nyttjande av marken så länge det sker
utan skada eller olägenhet.

Ett avgörande i Högsta Domstolen 1996 ger vägledning om hur allemansrätten
ska tolkas vid kommersiellt nyttjande av annans mark för turism. I domen
konstateras att allemansrätten  kan nyttjas kommersiellt och av många
personer samtidigt. Men om ett sådant nyttjande medför påtaglig skada eller
olägenhet för markägaren får allemansrätten inte längre nyttjas på det
viset.

Miljöbalken ställer krav
Miljöbalkens 2 kap. innehåller allmänna hänsynsregler som gäller vid all
verksamhet i naturen. Reglerna är till för att skydda människors hälsa och
miljön mot skada eller olägenhet.

Den som arrangerar organiserade aktiviteter på annans mark betraktas som
verksamhetsutövare, och har skyldighet att

skaffa nödvändig kunskap om bl.a. allemansrättens förutsättningar
vidta skyddsåtgärder och försiktighetsmått för att undvika skada och
olägenhet
välja lämplig plats för verksamheten för att minska risken för skada och
olägenhet
informera deltagarna om allemansrätten och det ansvar som följer av den.
Anmälan för samråd
Miljöbalken 12 kap 6 § föreskriver att anmälan för samråd med kommun eller
länsstyrelse ska ske vid verksamhet eller åtgärd som kan medföra förändring
av naturmiljön. Det kan gälla större eller regelbundet återkommande
arrangemang, eller för vissa anläggningar för friluftsliv och naturturism.
Samråd bör i sådana fall ske även med berörda markägare.

Om det skulle behövas kan kommunen eller länsstyrelsen förelägga den som
gjort anmälan att vidta åtgärder för att förebygga skador på naturmiljön. I
värsta fall kan verksamheten förbjudas om man bedömer att den inte kan ske
utan alltför stora skador på naturmiljön.

Ansvar
Den som orsakar skada i samband med friluftsliv kan bli skadeståndsskyldig.
Om ett arrangemang eller en verksamhet som sådan orsakar skada kan
arrangören eller den som ansvarar för verksamheten bli skadeståndsskyldig.

Om du vill veta mer
Läs mer om kraven på samråd i Naturvårdsverkets allmänna råd om anmälan för
samråd. Miljöbalken innehåller regler för verksamheter som stör naturen.

Samme kilde som du selv bruger

---

---

Besvar via email