Hej

Nu ender dette jo med at handle en del om siddestillinger og
roteknik/-stilling.
Jeg har ikke haft så mange kajakker selv, men har via mit job roet i ret
mange efterhånden.

Efter min mening bør man vurdere som Peter siger hvad man vil bruge den til,
men også siddestillingen.  Efter de overvejelser må man så træffe sit valg.

Heldigvis har brugte kajakker en god gensalgspris, så  vælger man forkert
kan man ret let komme af med den igen.

Nogle kajakker jeg har været glade for er Skerrey og Avocet fra Valley.  Det
er plastkajakker med sænkekøl.  De er ikke til de helt store personer, men
ellers er det gode kajakker, der passer til mange.

I øvrigt angående siddestilling, så er det min erfaring af alt for mange
producenter vælger en ikke gode løsning for sædet. I deres iver efter at
give sædet et vist "lænestolspræg", så laver de bagudhældningen for
kraftigt, med det resultat, at man netop efter et stykke tidsroning bliver
træt og "falder sammen" og det bliver dermed alt for svært at holde den
rigtige rostilling i lang tid.

Det burde være muligt i flere kajakker og regulere på hældningen forover.

Min egen Sirius (PH) kan man gøre det på og den sidder jeg godt i i lang tid
af gangen.

Mange hilsener

Lars Borch
Naturvejleder