saya ni duduk di bandar tapi kerja di kampung, hari2 travel lalu jalan kg ni dan saya lihat sendiri kedaifan masyarakt kampung ni. pernah buat research sampai ke terengganu, anak2 pi sekolah tak pakai kasut pun ada, semalam tengok news? budak2 memanjat titi nak roboh pergi sekolah...sebab mentality orang kg yang masih banyak mengaitkan adat dan agama. rezeki secupak takkan jadi segantang; sape yang cakap ni ye?
baru ni saya buat research aktiviti anak2 remaja luar bandar selepas waktu sekolah, tak ada satu aktiviti berfaedah pun yang dia orang pilih...hanya satu siapkan kerja sekolah itu pun sebab paksa rela oleh guru2...nak tulis panjang lebar boleh tapi research tu lebih dari 100 pages larat ke nak baca.
sebelum tu saya dah buat reserch aktiviti remaja di bandar dulu memang berbeza sama sekali dari berbagai aspek...
kena ada kesedaran dan jangan asyik menyalahkan orang lain, lagi teruk meyalahkan takdir dilahirkan miskin....dah takdir apa nak buat?????

[EMAIL PROTECTED] wrote:
apa nak gaduh2....
sapa yg sebenarnya membuat kenyataan
melayu tu pemalas.....
(kera)..jaan yg rakyat pilih lah....memomok-momokan
agenda melayu malas...

malas tu bukan kerana bangsa...tapi individu.....
ramai org melayu yg rajin2...bijak2....tapi
tak berpeluang...dan diberi peluang sebab
(kera)..jaan punye birokrasi dan kroni....

lihat aje contoh2 ahli perniagaan melayu yg berjaya....
ada yang kerana usaha sendiri....dan ramai yg
sebab kroni.....kalau sendiri alamat bungkus....
dapat support dari bapak/emak menteri....
dan banyak sangat yg haram dari halal...
kalau ikut halal....lambat lah....mati kebulur
org melayu.....

kita kena tengok situasi tempat dan rakyat tu sendiri...
kalau dah duduk kat kampung...kerja kampung....lah...
habis kerja penat lelah kat kebun/sawah/ladang..... berehatlah....
...beribadat pulak.....itu dikata malas....
diaorang kerja utk cukup makan...cukup pakaian....cukup belanja
anak2 kesekolah......apa masalahnya....
dorang tak mengejar harta...mereka pilih kesederhanaan....
itu malas ke.....
kejar harta sampai lupa halal/haram....lupa tuhan....
itu hakikatnya....

lainlah kalau duduk kat bandar...semua nya perlu duit....
dan rasanya ramai orang melayu yg kerja bertungkus lumus
tak kira siang malam...tinggal anak bini kerja kat bandar....
itu pun dikata melayu malas....
diaorang bekerja makan gaji...kerana tak berpeluang nak
berniaga sendiri...sebab banyak sangat birokrasi (kera)jaan....
kalau bangsa lain berniaga haram...elok aje....pernah nampak
serbuan kat petaling street...yg dah confirm barang kat sana
memang haram....babi salai ada kat sana....hehehehe....macam takde apa2...
orang melayu cuba2 berniaga tepi jalan...halal...cuma tempat tak sesuai
habis kena angkut...saman....apa masalahnya....

ramai org melayu berniaga runcit tapi bungkus..sebab apa....
kera..jaan punye pasal...banyak sangat pasaraya besar...
tak de sekatan....nak dapat untung sendiri....(DUIT POKET)...
itu realiti....

sampai sini dulu...terima kasih