waalaikumussalam..

saya menjawab sekadar ilmu yg ada pada saya dan yg di ingati..

asnaf yg 8 itu ialah
1.org fakir
2.org miskin
3.org yg berhutang
4.hamba yg ingin merdeka
5.musafir kerana Allah
6.orang yg berjihad
7.muallaf yg dijinakkan hati mereka dengan Islam
8.amil(pengutip zakat)

itu sekadar ringkasan nya..kalau nak perincian sifat setiap
satunya,saya kena buka kitab dulu lah..

berkaitan dengan soalan muaalaf,tujuan zakat ini adalah untuk
membantu mereka yg kemungkinan sudah dipulau oleh keluarga asal dan
menjaga keimanan mereka yg masih baru.

persoalannya,selama manakah seseorang itu digelar muaalaf?yg
kedua,selama manakah ia boleh menerima zakat,ini ana kena belajar
lagi..

wallahu a'lam.

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/TXWolB/TM