Assalamualaikum warahmatullah…

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Aku bersaksi bahawa tiada
Tuhan yang disembah selain Allah yang Esa, tiada sekutu bagiNya dan aku
bersaksi bahawa Nabi Muhammmad saw itu hamba dan pesuruhNya. Selawat
berserta salam buat Baginda saw yang memiliki akhlaq terpuji dan menjadi
ikutan selamanya berserta ahli keluarga Baginda. Juga sejahtera buat kita
semua dan orang-orang yang beramal soleh.

Bismillahir Rahmanir Raheem…

Mungkin ada yang marah-marah sebaik terbaca tajuk posting saya kali ini.
Mana tidaknya, ianya kelihatan celupar dan pasti menyakitkan hati mereka
yang merasakan diri mereka berketurunan Melayu. Tetapi, harap bersabar dan
teruskan membaca. Sebenarnya sengaja saya pilih tajuk sebegini. Bukan
sekadar gimik, tetapi juga sebagai mengikut apa yang telah sering disebut
oleh ramai orang Melayu sendiri bahkan juga para pemimpin kita.

Melayu bodoh! Memang agak kasar tetapi percaya atau tidak, inilah yang
selalu disemat dalam pemikiran orang Melayu oleh orang Melayu sendiri.
Sebenarnya sudah lama saya melihat trend sebegini. Hanya, baru-baru ini
apabila saya membaca email demi email bekaitan penentangan terhadap
‘Akademi Fantasia’ (AF) yang mengaitkan kebodohan Melayu, maka saya
mengambil keputusan untuk menulis sesuatu mengenainya.

Bodoh sangatkah orang Melayu? Seolah-olahnya hanya orang Melayu sahaja di
dalam dunia ini yang bisa ditipu. Hanya orang Melayu sahaja yang gilakan
hiburan dan hanya orang Melayu sahaja yang pernah dijajah? Dan bercakap
tentang AF, benarkah jumlah orang Melayu yang begitu ramai mengundi calon
kegemaran mereka melalui SMS membuktikan orang Melayu ini bodoh-bodoh
belaka? Jika Melayu bodoh, siapakah yang pandai? Inggeris?

Sebelum berbicara lebih lanjut, suka saya sebutkan di sini. AF dan
rancangan yang sama format dengannya, adalah berasal dari rancangan di
Britain berjudul Pop Star. Rancangan inilah yang (setahu saya) pertama
sekali menggunakan format undian SMS sebagai penentu pemenang mingguan. Dan
rancangan ini telah mendapat sambutan di luar jangkaan dengan jumlah
penonton yang tinggi setiap minggu.

Kemudian rancangan ini diimport ke Amerika Syarikat dengan menggunakan nama
American Idoldi mana ianya mencatat kejayaan yang lebih hebat hinggakan
dieksport pula ke serata dunia hingga akhirnya sampai ke Malaysia dengan
nama Malaysian Idol. Sementara itu, di Mexico (tak silap saya), format
rancangan telah diubah dan kemudian diberikan nama La Academia.

Dan dari rancangan inilah yang dibawa masuk ke Malaysia dengan nama Akademi
Fantasia. Bukan saya bercerita panjang lebar tentang sejarah AF untuk
mempromosikannya. Tetapi saya mahu semua orang, terutama orang Melayu yang
menuduh orang Melayu lain sebagai bodoh renungkan. Apakah betul orang
Melayu sahaja yang bodoh atau sebenarnya kesemua bangsa di dalam dunia ini
juga bodoh?

Jika kerana menonton AF orang Melayu secara kolektif boleh direndahkan
martabat dan kepandaiannya, boleh dihina dengan dikatakan terlalu gilakan
hiburan, bagaimana pula dengan orang British yang menonton Pop Star?
Bagaimana dengan orang Amerika yang berhabisan mengundi American Idol?
Bagaimana dengan orang Jepun yang beriya-iya menghantar undian SMS untuk
Japanese Idol?

Dan, jika anda ambil tahu perkembangan dunia, anda akan dapat Astro juga
ada mengendalikan rancangan mirip AF untuk kaum Cina dan India di saluran
masing-masing (saya tak berapa ingat namanya). Apakah orang Cina dan India
juga bodoh? Jika Melayu, Cina, India bahkan Jepun, Amerika dan Inggeris itu
bodoh kerana sukakan hiburan, maka siapa sebenarnya yang pandai?

Saya tidak menyokong AF. Sebenarnya, tahun ini saya langsung tidak menonton
AF. Jika dulu ada juga sambil minum-minum di galley (kebetulan televisyen
yang terpasang menayangkannya), tahun ini langsung seminitpun tidak. Malah
saya juga gembira jika Astro menamatkan siarannya. Tetapi untuk mengaitkan
AF dengan kebodohan orang Melayu, saya rasa ianya melampau.

Bukan juga saya ingin mengatakan orang Melayu ini pandai-pandai belaka.
Tidak. Bagi saya, bodoh atau pandainya seseorang itu bukan terletak kepada
bangsa keturunannya walaupun saintis barat cuba membuktikannya sebegitu.
Kerana bagi saya, orang yang pandai adalah orang yang beriman. Sepandai
manapun seseorang itu diperkatakan, namun jika tidak mampu menilai
kekuasaan Allah, maka bodohlah dia.

Sebenarnya, memang ada kelemahan dalam diri orang Melayu itu sendiri. Dan
kelemahan itu, yang paling ketara, hanyalah sifat setia yang membuta-tuli
kepada pemerintah walaupun zalim. Dan inilah sifat yang menjadikan orang
Melayu terjajah. Kerana lemahnya pemikiran raja Melayu ketika itu, yang
berdiri secara individu, hinggakan menerima ‘madah berhelah’ penjajah
Inggeris. Ianya bukan kerana kebodohan orang Melayu secara kolektif.

Dan jika kita lihat, kelemahan orang Melayu iaitu tunduk taat kepada
pemerintah secara membuta tuli masih kekal hingga ke hari ini. Dan
sebenarnya inilah faktor kejatuhan orang Melayu di atas tanah air sendiri.
Kerana enggan menjatuhkan pemerintah yang menzalimi mereka. Bukan kerana
bodoh tetapi kerana terlalu setia! Seperti Hang Tuah, panglima bijak yang
kerana setia tidak bertempatnya, rela dihukum bunuh atas kesalahan yang
tidak dibuat.

Di seluruh dunia, anak bangsa kita telah puas menunjukkan kebolehan mereka.
Tidak terhad kepada dalam negeri, bahkan di mana sahaja mereka dicampakkan.
Malah telah beberapa kali anak Melayu kita diiktiraf sebagai pelajar
terbaik di universiti luar negara. Maka apa lagi yang kita perlukan untuk
membuktikan bahawa orang Melayu tidak sebodoh yang dilaungkan. Bukankah
tuduhan ini sesuatu yang cukup zalim?

Benar, hiburan seperti AF perlu dihapuskan sahaja. Dan oleh kerana syarikat
yang menyiarkannya enggan menamatkannya kerana ia memberikan mereka
pulangan yang lumayan, dan kerajaan pula tidak ambil peduli tentang hal
sebegini kerana tidak memenuhkan kantung mereka bahkan mungkin mengurangkan
‘populariti’ mereka di kalangan orang muda, maka satu langkah yang berkesan
perlu kita jalankan sendiri.

Itulah langkah memantapkan iman di dalam jiwa orang kita, orang Islam. Dan
disebabkan seorang Melayu mesti beragama Islam, maka tidak salah penumpuan
diberikan kepada orang Melayu asalkan kaum lain tidak dibiarkan tanpa
perhatian langsung. Melayu sebagai kelompok majoriti, mampu mengubah
suasana sekiranya dakwah ini berkesan dan dengan suasana iman, tugas dakwah
akan menjadi lebih mudah, insyaAllah.

Itulah langkah yang sepatutnya. Bukan dengan mengatakan mereka orang yang
bodoh dan gilakan hiburan. Pelik. Hanya kelemahan orang Melayu sahaja yang
dilihat. Sedangkan banyak lagi kegiatan tidak berfaedah yang dilakukan oleh
bangsa lain di dunia ini tidak pula dikatakan sedemikian. Bahkan
bangsa-bangsa ini, seperti Jepun dan Amerika, dipuja dan digelar pula
sebagai bangsa bertamaddun.

Jika mahu kritik, biarlah adil. Janganlah terlalu menghina bangsa sendiri
hinggakan satu masa nanti, anak-anak kita akan berkata, “Biarlah tanah kita
diduduki orang. Kita orang Melayu dan akan kekal begitu. Dan telah terbukti
Melayu takkan maju…” kerana kesilapan kita hari ini yang terlalu asyik
merendahkan martabat kaum sendiri. Sebenarnya, jika ada kebodohan individu
Melayu adalah, gemar mengatakan kaum sendiri bodoh…

Sekian buat kali ini. Segala yang baik datang dari Allah dan yang tidak
baik adalah akibat kelalaian saya sendiri.

Wabillahitaufiq walhidayah.

Wassalamualaikum warahmatullah…

-Abu Naqibah-

Komen dan kritikan membina dialu2kan. Email saya di [EMAIL PROTECTED]
atau lawati http://abunaqibah.blogspot.com/

Kirim email ke