Kaedah Permulaan Perbualan
Dengan menggunakan kaedah permulaan perbualan ini, anda sebenarnya belajar
cara-cara untuk memulakan sesuatu perbualan itu berdasarkan tujuan perbualan
itu. Hal ini amat berkesan dan amat efektif kerana anda cuma belajar teknik
untuk memulakan perbualan sahaja dan kemudian menamatkan perbualan itu mengikut
kesesuaian situasi.

Tujuan 3: Menyapa orang lain dan memperkenalkan diri

Cara anda menyapa orang lain dan memperkenalkan diri akan membentuk imej anda
pada pandangan orang lain, terutamanya apabila pertama kali anda berjumpa
dengan orang tersebut. Jadi, adalah amat penting untuk anda menggunakan bahasa
dan cara yang betul dan berhemah apabila anda menyapa orang lain dan
memperkenalkan diri. Berikut adalah beberapa cara yang boleh anda gunakan untuk
memulakan perbualan:

Menyapa orang lain

Anda cuma perlu menyapa orang lain apabila pertama kali berjumpa dengan orang
itu pada hari itu. Pastikan sapaan anda itu bersesuaian dengan masa.

Hello/Hi.

Good morning.
Selamat pagi.
* Good morning digunakan apabila anda berjumpa dengan seseorang pada waktu pagi
sebelum pukul 12 tengah hari.

Good afternoon.
Selamat petang.
* Good afternoon digunakan apabila anda berjumpa dengan seseorang pada waktu
petang selepas pukul 12 tengah hari hingga pukul 6 atau 7 petang.

Good evening.
Selamat malam.
* Good evening digunakan apabila anda berjumpa seseorang pada waktu
petang/malam selepas pukul 6 atau 7 petang.

Info
Good night

Walaupun sapaan Good night kalau diterjemahkan secara bahasa akan memberikan
maksud Selamat malam tetapi Good night tidak digunakan untuk menyapa orang lain
pada waktu malam. Sebaliknya, good night digunakan untuk mengucap selamat
tinggal sebelum berpisah pada waktu malam ataupun untuk diucapkan sebelum tidur.

Memperkenalkan diri sendiri

My name is.
Nama saya.

Hello, . (name)
Hello, ... (nama anda)
Contoh: Hello, Yusoff. (jika nama anda Yusoff dan anda ingin perkenalkan nama
anda kepada orang yang tidak mengenali anda)

Hi, . (name)
Hi, ... (nama anda)

I am.
Saya.

Selain sekadar memperkenalkan diri anda dengan menyebut nama anda, anda boleh
juga memperkenalkan diri anda sebegini:

I don't think we've met, I'm. /my name is.
Saya rasa kita tak pernah berjumpa, saya./nama saya.

Have we met before? I'm. /My name is..
Pernahkah kita berjumpa sebelum ini? Saya./Nama saya.

Artikel di atas dipetik daripada Bab 3: Memahirkan Diri Dalam Perbualan dengan
Kaedah Permulaan Perbualan dalam buku Cara Mudah Menguasai Kemahiran Berbahasa
Inggeris - Perbualan Sehari-hari Dalam Bahasa Inggeris. Buku ini ditulis oleh
Mohd Yusoff Noordin aka Cikgu Tuition. Maklumat lanjut berkenaan buku ini boleh
didapati di www.books.perintis.com.my.

Kirim email ke