"Pendatang janganlah meminta berlebih-lebih", rasanya inilah yang ingin
diperkatakan. Namun apa yang berlaku hari ini (sejak 50 tahun merdeka) dibawah
kepimpinan UMNO belum apa pun diminta oleh "puak pendatang" mereka sudah
diberi !! Ketetapan hanya 30% dalam DEB kepada Bumiputra apakah ianya wajar ??
Adilkah itu ? Apabila negeri Kedah diterajui Pakatan Rakyat dasar pemilikan
rumah yang dibina oleh pemaju telah dinaikkan kepada ? 50% kerana tanah-tanah
itu rata-ratanya adalah milik orang Melayu tapi mengapa dibawah UMNO orang
Melayu hanya boleh milik 30% saja ?? Apakah dasar ini dipatohi oleh
syarikat-syarikat milik bukan Melayu (walau pun sekadar untuk 30%) yang perlu
diperuntukan kepada orang Melayu tak kiralah sama ada dari segi rumah kediaman
/gedung perniagaan lebih-lebih lagi saham mau pun kakitangan nya. Kakitangan
profesional lagilah jangan diharap !!

    Saya tak fikir apa yang dilakukan oleh kerajaan Kedah itu satu tindakan
perkauman tapi ianya adalah dasar bagi mengembalikan hak orang Melayu (pemilik
asal tanah tapi dimajukan oleh syarikat pemaju). Itu dalam hal pemilikan tanah
dan harta benda tapi dalam soal perniagaan pula berlaku monopoli oleh bukan
Melayu dan kadangkala mereka bertindak "menikam dari belakang" agar peniaga
Melayu dalam bidang yang sama gulong tikar. Berlaku juga jika ada Melayu yang
bekerja di syarikat milik bukan Melayu macam-macam diskriminasi dilakukan tapi
demi kesinambungan politik UMNO jika ada pun tindakan ianya sekadar melepaskan
batuk di tangga.  Lebih menyedihkan ada puak dalam UMNO yang mudah dapat projek
tapi bila dapat diAlibabakan kerana nak dapat untung "atas angin". Sepatutnya
jika tidak ada daya saing pun janganlah diAlibabakan tapi laksanakan secara Ali
dan Baba. Masalah dengan kontraktor-kontraktor Melayu ni bila dapat bayaran
bukan diguna untuk
 berniaga tapi diguna untuk kepentingan lain samada bertujuan politik atau
peribadi.

    Kabarnya di Kelantan pada tahun lepas ada seorang kontraktor dapat kontrak
bina satu jambatan (? berkembar) dan dikatakan jutaan ringgit telah dibayar
oleh kerajaan Pusat yang ? tidak sepadan dengan kerja-kerja yang dilaksanakan.
Dengar cerita wang itu banyak dibelanjakan untuk menang dalam pilihan raya 2008
di sebuah DUN dalam parlimen Kota Bharu. Kabarnya ada pekerja parti yang dibawa
melancong ke Indonesia tak tahulah berapa yang dibelanjakan. Ianya wang
kerajaan Pusat tapi mungkin ianya dibayar ? atas dasar kepentingan UMNO walau
pun kerja-kerja projek yang telah dilaksanakan tidak setimpal !!?? Tapi kerana
bijak pengundi di DUN tersebut calun itu kalah mungkin kerana ? ramai para
pengundi "makan umpan tapi tak makan kail" (? tidak seperti sebahagian pengundi
di Manik Urai) !! Maka apa yang berlaku dengan hak Melayu (hakikatnya segalanya
milik dan amanah Allah swt) adalah kerana Melayu sendiri yang sanggup gadaikan
demi kepentingan sendiri
 /puak !! Wallahua'lam.

ibnuAli
kota jembal