Daripada Abu Rifa'ah iaitu Tamim bin Usaid r.a., katanya: "Saya sampai kepada
Nabi s.a.w. dan waktu itu beliau sedang berkhutbah, lalu saya berkata: "Ya
Rasulullah, ada seorang yang gharib ( asing yakni bukan penduduk negeri itu )
datang untuk menanyakan agamanya yang ia tidak mengerti apakah agamanya itu."
Rasulullah s.a.w. lalu menghadap kepada saya dan meninggalkan khutbahnya,
sehingga sampailah ke tempat saya. Beliau s.a.w. diberi sebuah kursi kemudian
duduk di situ dan mulailah mengajarkan dari apa-apa yang diajarkan oleh Allah
kepadanya. Selanjutnya beliau mendatangi tempat khutbahnya lalu menyempurnakan
khutbahnya itu." (Riwayat Muslim)

Kirim email ke