Saya forward again. PLEASE, WE NEED GOOD ADVISE UTK YANG PAKAR/ ADA RUANG UTK BERI PENDAPAT for this matter. HELP US OUT.
Sis Noraini, Abu Hanif, Ibnu Muhajir, Ali Zulfakar, pak Dinn, osman dan sesiapa yang ada GOOD  ADvise, please.

Sis Bibah from @ylcorp.po.my

Salaam utk semua warga hizbi,

Saya nak minta pendapat :

1. Adakah lebih baik seorang pemuda itu berjihad/holy fighting for Allah atau lebih baik dia
berkahwin?

2. Mana yang lebih baik, berjihad dalam status bujang atau bergelar suami?

3. Seorang hamba Allah, nak berjihad (perang). Dia telah berkenalan dengan seorang
muslimah. Dan merancang utk walimah. Minggu lepas, tetiba dia berubah fikiran iaitu Dia
berhajat untuk meneruskan jihad samada di Kashmir/Afghan dan want to forget about the
marriege.  He had feels that he cannot quit the Jeehad and for him, fighting for Allah is more
important  and his responsible  compared to this marriege.
Yang muslimah ni, sure lah sedih habis-habisan sebab, dah hampir last minute..tak jadi plak
nak kahwin.  Apa yang patut saya nak nasihat. Tolong lah saya.

This is not a small thing. Si lelaki dah kata, kalau dia kahwin...dia tak leh tinggalkan keluarga
dan isteri. Bukannya perkara mudah bagi dia.

Dan, kalau dia quit Jeehad, dia tak mau responsible if Allah swt tanya/angry kat dia, apasal dia
tak gi Jeehad. He said, u ask this muslimah coz, she decided this marriege with me.  Sebab,
sekarang ni....dia minta, muslimah tu yang tentukan apa yang dia patut buat. Samada married,
means he quit Jeehad. atau
dia Jeehad, means forget the marriege.

My suggestion to this muslimah, Take both. Married to him and let him go for Jeehad
after marriege. At least, kalau syaheed pun....yang syaheed tu adalah suami dia.Bukan
sekadar 'somebody /special one ' in her life. Dia pun, dah ada status as a 'wife'. Dan, kalau
ada zuriat alhamdulillah...bolehlah proceed perjuangan si suami tu.... Tapi, realitinya....
sanggup ke.....saya tak taulah. Cakap boleh lah. Kalau kena diri sendiri, ntahlah. Saya dah rasa
sedih plak nih.

Okay, Give me good advise, please.

Wassalaam.

Kirim email ke