this year you are the
first , Tahniah.

>Cuba lah hang pike, kalau Harakah jadi akhbar harian
>hang ingat isi dia sama ka dengan UM,BH atau NST ?

Isi dia memang tak sama, tapi still top stories
dia isu politik, cuba tengok harakah mesti top stories
dia politik. Budaya media sekarang ialah just quote
apa yang politician cakap, then jadikan top stories.
kalau dah ada peristiwa runcing, baru la jadi top
 stories. Isu tanah runtuh dulu di cameron highland memang teruk. but bila ianya
dikuasai politician
so jadi la isu PM/DPM/ menteri lain jadi top stories.

Cuba lihat harakah sekarang. berapa keluaran yang top stories dia bukan politik. Tell
be berapa?
Budaya ni menyebabkan politician naik kepala.
currently PAS perform well so kita rasa macam tak
mengapa. cuba tengok dulu2, Utusan dikuasai UMNO
sejak sebelum merdeka, memang asalnya tujuan baik nak memerdeka kan Malaya. tapi,
after 40 years . tengk lah sekarang. Kalau Rakyat masih biarkan politician
kuasai media. Wait and see je lah 40 tahun akan datang.

Walaubagaimanapun Alhamdulillah pada pilihanraya dulu
ramai NON politician menang kerusi parlimen. Such as
Pak Shahnon, Ustaz Ismail Kamus, Hassan Ali
all of them memang berjasa untuk rakyat even sebelum
aktif dalam PAS, tanpa kepentingan politk.

>Mana kan sama, walau di control oleh PAS !!!!
>Ini lah cara PAS untuk menyatakan kebenaran melalui
>media.

Dulu pun Utusan nyatakan kebenaran masa nak merdekakan
tanah melayu dulu. Make it simple
utusan OK ---->after 40 tahun --> utusan tak OK
so kalau harakah ?

>Cuba lah hang pike, mana ada cara lain ?

Kalau awak fikir tak ada, jangan anggap orang lain
pikir tiada macam awak. Tak semua orang sama.

Let me tell you, kalau akta percetakan, undang undang
untuk 'Daily' adalah berbeza dengan tabloid.
currently harakah dikira tabloid tapi banyak sangat isu
politik.
Daily tu termasuklah TV, radio & akhbar yg diterbitkan
secara harian. dan Dailylah yang menyebabkan kerajaan
hantar orang dia di setipa media. Jgn blame wartawan,
mereka dah jalankan tugas yg betul. kalau tak percaya
tanya kawan2 yg bekerja di TV3, Bharian, Utusan
95% BA. this is FACT.

the solution.
=============
kalua 'daily' dah dikawal kerajaan. jangan harap la
nak apply under nama syarikat yg dikuasai PAS. 70% tak
lulus. So as the alternative, buat tabloid yang menceritakan normal fair stories. Tak
perlu canang
"Ianya dikawal oleh PAS". What BA really need is
Penyokong bukannya parti yg apply lesen tu. Just
buat normal tabloid. Ada sukan sikit, Ada hiburan sikit
taruk la TV guide sikit, special event in KL ke.
yang penting ianya dapat menarik minat orang yg tak
minat politik. kalau berita politik ada pun just sikit2
tak perlu 100% politik.

Masalah BA sekarang ialah terlalu anggap semua orang
suka baca politik. it's normal. manusia selalu anggap
orang lain pun macam diri dia. kalau org tu org PAS
dia tau pas, dia baca pasal PAS & ambil tahu pasal
politik secara tak sengaja dia anggap semua orang
akan minat politk. bila buat ceramah, memang la ramai
 org dtg mana tak nya kesedaran politik bertambah.
memang lah ramai. Tapi jgn lupa org yg tak berparti
dan tak minat politik, undinya dikira satu gak.
mana ada org aktif politik undi dia kira lebih.
so kesimpulannya jgn pandang rendah pada org yg tak
 minat politik.

so the solution seperti yg dinyatakan datas la..
dptkan lesen tabloid untuk normal target audience
tak perlu canangkan PAS control eventhough PAS control.
cuba guna nama org yg tak popular & tak berkait dengan
 PAS. buat stories biasa, lori langgar moto la, harga ayam naik la, bas seklah buruk
la, Rashid sikit memang la. what ever asalkan target audience bukan hanya sekadar org
minat politik.

>TV tak dak, radio pun tak dak.

Guna TV pun boleh, tapi takde nak keluar top stories
 buletin Utama. Just normal ustaz di Al-Kuliyyah
dah dekat pilihanraya nanti, baru la declare PAS ke
 apa ke. This method proven berjasa, tengok la Hassan
 Ali & Ustaz Ismail Kamus. yg penting jgn cepat sgt mengaku ahli PAS kalau nak keluar
TV. simpan kad ahli
 dlm kocek dah la.

>Aku nak haba' dekat hang, hang tunggu lah, bila
>Harakah
>dah jadi akhbar harian, aku gerenti puak-puak BN
>takkan
>duduk senang punya !!!

Who cares about 'puak puak BN' I care about Rakyat.
tak senang duduk ke apa ke. lantak la, tapi yang saya
 mahu ialah Hak Rakyat dapat kat rakyat. Bukannya tranferred drpd politician Cap BN
kepada Cap BA.

>Silap-silap hari bulan kena 'ban'.
>Puak-puak BN takkan kasi can punya. Hang tunggu
>lah....

Nak luluskan pun belum tentu, anyway kalau nak ikut
cadangan saya tu, dipersilakan. Buat tabloid dah la
tak perlu kejarkan status 'daily' tu. nanti makan
diri.

Sekian.
Yang bodoh
Webmaster Jiwa merdeka http://beras.tripod.com