Assalamualaikum

--- Comb attt <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
>Pandangan-pandangan individu di bawah saya fikir baik
>untuk sebuah perjuangan.  Dan patut di alu-alukan.

Thanks

>Saya fikir juga saudara-saudara yang mendekati
>perjuangan PAS dan memerhati daripada dekat bagaimana
>sesuatu proses keputusan hendak di buat tentu akan
>mendapati ianya bukan di hasilkan oleh seorang dua
>kepimpinannya.  Apatah lagi apabila ianya melibatkan
>wibawa parti dan jamaah serta  kepentingan perjuangan
>Islam yang di dokonginya melewati kepentingan yang
>lain.

Saya setuju, Memang tidak dinafikan currently PAS memang memang OK , drpd segi
kepimpinan Musyarawah
antara pemimpian atasan membuat keputusan.
Tetapi, siapa boleh jangka apa akan jadi 40 tahun akan
 datang?. Budaya "Politician Control Media" adalah
budaya UMNO/MCA/MIC/BN, bukannya budaya sejagat.

Jika kita copy budaya mereka. Jangan salahkan sesiapa
kalau apa yang terjadi pada UMNO sekarang jadi pada
PAS atau keADILan pada 40 tahun akan datang. Pada masa itu, Pemimpin sudah tidak sama.
Pemimpin baik yg kita ada sekarang mungkin sudah tiada ataupun bersara.
Kalau pemimpin PAS OK masa 40 tahun akan datang. Alhamdulillah. Tapi kalau tak baik.
Alamatnya dia akan
 menggunakan media yang dikuasainya untuk
kepentingannya  sendiri. Kita tidak boleh predict apa yang berlaku pada 40 tahun akan
datang. yang pasti
Budaya Media yang nyata merosakkan rakyat ini tidak
perlu ditiru, meskipun pada awalnya nampak elok.

> [...]
>kerana ianya melibatkan prinsip Islam maka PAS tetap
>berpegang dengan keputusan tersebut.  Contohnya isu
>Negara Islam.  Saya melihat kepimpinan PAS cukup
>positif dalam menangani isu ini.  Antara lain rumusan
>yang mereka ambil ialah 'sumber maklumat yang begitu
>kurang bahkan hampir tiada' kepada masyarakat bukan
>Islam.  Usaha-usaha berterusan dan lebih cekap
>hendaklah di ambil untuk menyampaikan mesej
>'keperluan' sebuah negara Islam di daulatkan di
>Malaysia.  Saya lihat mereka tidak sepenuhnya
>menyalahkan orang lain dalam banyak perkara.

Saudara mengatakan sumber maklumat hampir tiada, saya
setuju. tetapi adakah dengan mencanangkan Akhbar baru
 ini dikuasai oleh PAS dalam mengatasi masalah ini?
Ini soal Methodologi, bukannya tujuan. Tujuan Kita
sama, menyampaikan berkara yang benar. Tetapi langkah seperti mencanangkan ianya
dikuasai PAS adalah tidak
sesuai. PAS memang ada banyak sokongan drpd org yg
 menyokongnya tetapi hampir tiada sokongan drpd org yang bukan islam. That is the FACT.

Apabila satu akhbar akan dikeluarga dibawah penguasaan
PAS. Adakah cara ini akan menarik minat pembaca bukan
Islam? If you think "YES" you may proceed. But for me.
jawapannya "NO"

Kita ambil satu situasi. Kita Orang Islam. Tiba tiba Satu Akhbar bari diterbitkan, dan
dicanangkan sebagai dikuasai Kristian. Adakah kita akan membacanya?
You dare to read? I dont.

The same thing will happened bila Orang bukan islam mengetahui Akhbar itu dikuasai
Parti Islam. they just
simply dont buy and dont read. So adakah Matlamat kita
tercapai? go and think, for me tak tercapai.

Thanks why I'm suggesting to make and independaent
News paper. no need to declare "Lidah Rasmi PAS" atau
"dikuasai PAS sebagaimana dikuasai BN".

Pada pendapat saya yg 'bodo' ini , Akhbar yang perlu
ada adalah bukannya dibawah PAS ataupun mana2 parti BA
It's OK kalau PAS OR BA lain fund sedikit, but make sure it's Transparent. takde org
tau. bukannya perlu canang "Ianya dikuasai PAS".

Apabila Akhbar itu bukan dikuasai oleh politician atau bersifat politik. maka Audience
nya ialah Semua orang
tanpa mengira orang yang minat politk atau tidak.
Selama ini, yang saya nampak, secara tidak langsung
PAS OR BA yg lain seolah2 mengdiskriminasikan orang
yg tidak minat politik.

Take a look at Media BN, mereka tidak canang "Media
ini lidah rasmi UMNO" atau "Media ini dikuasai UMNO".
Kita selaku pembaca Harakah, ahli PAS (I'm not) , pembaca Jiwa
Merdeka/Pemantau/mahazalimtwo dll tahu
akan media tempatan dikuasai UMNO, tetapi adakah
Rakyat biasa yang lain tahu? Adakah org yg tidak
minat politk tahu? ada statistik berapa % rakyat tahu
media dikuasai oleh UMNO. ada sesiapa pernah buat
 survey?

I've made a simple survey yg mendapati ada rakyat
yg :-

1. anggap Media tempatan sebagai "berita" dan anggap
   harakah sebagai "propaganda"
2. anggap Media tempatan sebagai propaganda begitu
   juga Harakah.
3. anggap Harakah sebagai the ONLY berita sahih.
   yg lain tipu.
4. Hanya baca "quote" di media tempatan untuk
   mengetahui cerita sebenar, kemudian dapatkan
   pandangan alternatif di harakah ataupun Jiwa
   Merdeka.

Mereka berbeza. Saya yg no 4, awak yg mana satu, nenek di kampung yg mana satu. tiada
statistik. jika perlu
do some research. for what i know golongan "1" masih banyak. so , saya ulangi tak
perlu canangkan "Media
ini dikuasai PAS". Bagi saya yg tak berduit ini,
tak mampu lah nak buat researh tu, tapi bagi PAS
yg dianggotai beribu2 org. Apa salahnya get some volunteer untuk lakukan research tu.
Anyway i can be volunteer eventhough I'm not a PAS member.

anyway simple tips.
try to get as wider audience from many category
NOT many audience from one category.

It's better 5% of PAS news at fair media for open target audience rather than 100% PAS
news at
controlled media which read by only PAS supporter.

>Kalau inilah contoh senarionya maka saya fikir dan
>yakin PAS sebuah jamaah yang mengutamakan keputsan
>syura atau mesyuarat bukan andaian individu.  Saya
>fikir saranan-saranan saudara seperti di bawah juga
>telah turut di bincangkan dan di cetuskan di dalam
>membuat keputusan tersebut.
>
>Kalau saudara-saudara biasa hadir di dalam Muktamar
>Agong PAS,  saudara akan mendapati suasana ini.
>Konsep tegur menegur yang begitu praktik dan
>mengesankan.

During the last Muktamar, I was at Subang Parade for
Linux Parade. This year, you can invite Media Alternatif Jiwa Merdeka using this email
addr.
[EMAIL PROTECTED]

Anyway Rakyat prefer independent riview instead of
review yg tanya dtgnya drpd org yg dikawal oleh
sesuatu badan.

>Sekadar pandangan.

Me too, Sekadar pandangan. Pandangan kamu saya
terima dengan hati terbuka :)

p/s: What is PAS policies against Opensource software?

==
Laman Jiwa Merdeka
http://beras.tripod.com
Email Percuma di http://warkah.ikhlas.com