Title: Gebang-gebang kes pembantu Rumah: Antara Pahit Manis & Dilemma Majikan Wanita - Bhgn. 2

****Sambungan dari Bahagian 1 yg lepas****

"Extract" dari  Bhgn 1 :  Mak mertua saya telefon dan mengatakan bahawa maid saya tu tak dapat datang... APAKAH ALASANNYA?

Jawab mertua saya:  "BUDAK TU DAH KENA TANGKAP BASAH DENGAN BOYFRIEND DIA!, Ada satu malam tu dia berdating dengan boyfriend dia..... entah macam mana....  katanya kena "cekup"...   Jadi dah menikahlah sekarang ni!"   Astaghfirullah!!!!!  Mengucap besar saya.......  Fuh!  Minta disiahkan 44 malaikat !  Di benak saya... saya teringat balik kata-kata kakak saya:  "Engkau tak sayang laki ke?"  Aisey.......  saya terfikir-fikir:  Apakah jika sekiranya saya ambil dia "terus" selepas pantang maka................  Ahhhhh!  Tidakkkkk!  Tak mungkin husband saya BEGITU RENDAH tastenya!.  Saya memandang tinggi kepada husband saya.  Takkanlah "selera"nya jatuh kepada seorang "maid".  Tapi......  kalau dah digoda, siapa yg tahan?  Mujurlah kena tangkap basah dengan boyfriend dia di kampung, kalau kat sini macam mana?  Naya aje kena "bersoal jawab" dengan ibu bapa dia!

[Maaflah jika saya ni macam "takut" tak tentu hala... tapi bagi saya, ada hikmah saya menangguhkan kedatangan maid saya tu.... mungkin Allah menggerakkan hati saya supaya JANGAN ambil dia dulu, takut saya tak sanggup hadapi ujian sekiranya maid saya buat hal pulak!)

3.      PI MAI, PI MAI,  TANG TU JUGAK!

        Jadi, pi mai, pi mai, tang tu lah!  Maid Indon ke, India ke, Melayu ke... semua sama aje!  Semuanya kalau menyakitkan hati, menyakitkan hati jugak!  Yang penting adalah SIKAP maid tu sendiri.  Kalau betul-betul nak cari makan secara halal, keikhlasan tu lah yg penting.  Kalau bekerja tapi ada "Niat" sampingan, contohnya:  "aku kerja dengan majikan, tapi kalau laki dia kacak, handsome, kaya, aku nak ngorat.... mana tahu bisa jadi isteri kedua!"  Ish....bukan tak ada, ADAAAAA..... yg pasang niat macam ni!  Saya rasa, inilah yg paling ditakuti oleh ramai MAJIKAN WANITA.  Mungkin ada yg tak setuju... itu terpulanglah pada budi bicara anda!  Itulah yg saya katakan..... bertuah lah majikan wanita jika dapat maid yg TAHU BAWA DIRI MEREKA.  Tahu hormatkan majikan lelaki..... takut nak mendedahkan aurat dan faham apa perasaan kita.

        Yang sebenarnya, ada banyak lagi kisah antara majikan baik yg terkena dengan maid yg jahat.   Kawan saya....  bercerai-berai gara-gara maid yg "mengadu untung nasib" dengan suami dia.  Apa perasaan anda jika depan mata sendiri terlihat suami anda sedang memadu kasih dengan maid, dalam kamar tidur anda?  Kalau maid tu cantik tak apa jugak... ni.... jauh panggang dari api dengan kawan saya.  Bukan menghina, tapi itulah kenyataan!

4.      DILEMMA JIKA TIADA MAID PULAK.....

        Saya adalah antara wanita yg berkerjaya, at the same time merupakan isteri, ibu & pelajar separuh masa di salah sebuah U tempatan.

Oh tidakkkk!!!   Saya, buat masa sekarang tak payahlah ada "full time" maid.  Cukuplah sekadar "weekly" maid.   Dulu, saya ambil bangsa Keling jadi "part time" maid saya.  Tapi.... husband saya pulak tak senang nak duduk rumah....  sepanjang waktu si maid ni ada kat dalam rumah, dia duduk bersiar-siar kat luar kawasan rumah..... nampak resah, gelisah,  ajak minum tak mau...  ajak makan pun tak mau!  Selagi si maid tu ada kat rumah, selagi tulah duduk kar luar.  Silap-silap Maghrib kat surau, tak dalam rumah...  itu lagi bagus!

Dah begitu reasksi suami... sampai duduk aje kat luar rumah... saya buat keputusan muktamad.....  TAK PAYAH ADA MAID LANGSUNG!  Tapi....  susahnya sendirilah yg tanggung!   Bagaimana nak selesaikan masalah?

1.      Tak ada orang jaga anak - CARI BABY SITTER... (nak cari yg baik bukan senang weiiii.....! Satu lagi masalah)
2.      Tak ada orang nak kemas rumah - buat sendiri, tapi "schedule" very tight....terkejar-kerja sana, terkejar-kejar sini..

3.      Tak ada orang masak - makan kat luar masa week days, masa hari yg tak ada kelas, dan weekends baru masak sendiri....

4.      Soal kain baju - Saya memang cukup malas nak lipat baju.....  yg ni,  to me it's "non value-added" job.  Cukup benci!  Saya selalunya upah anak-anak saudara saya untuk lipat baju.  Sorang saya bagi RM10.00 ataupun kalau sikit aje, saya beri RM5 each.  Masa hujung minggu saya akan mengangkut semua baju saya ke rumah mak & upah pembantu mak yg lipatkan.

5.      Gosok baju - saya hantar ke dobi  baju saya sahaja.   Saya jarang pakai baju yg perlu bergosok, sebab saya hanya menggosok baju suami.    Husband saya tak suka baju digosok oleh orang lain.  Husband saya pernah menyarankan agar saya pergi kursus menggosok baju!   Heheheheh....

[Suatu hari tu saya bergurau dengan suami saya:  "Bang, saya cakap terus terang..... saya boring nak gosok baju abang.....abang kahwinlah lagi satu, tapi suruh dia gosok baju aje tau!"  Lalu suami saya jawab:  "Habis tu, kang dia minta nafkah batin macam mana?"  Ceh!  Ada hati tuuuuuu!  Kami sama-sama gelak......]

6.      Melayan anak-anak....  suami kena jaga sekejap sementara saya ke kelas.  Kalau dia juga ada kerja, saya memang dah ada "night baby sitter".  (Duit lagi!)

7.      Bila musim periksa.... budak-budak dihantar ke rumah mak waktu saya nak study.  Upah anak saudara suruh jaga.  Baby sitter hanya waktu pejabat, pukul 8.00 pagi sampai pukul 7.00 malam..... weekends kena cari anak saudara.

[Agak-agaknya, ada tak muslimat yg sama keadaan dengan saya yg tak ada maid buat macam ni??]

        Ya Allah... bila fikirkan.. macam nilah kehidupan!   Nak cari maid?  Saya rasa... saya kena tunggu masa yg sesuai untuk mendapatkan seorang ibu saudara saya yg  "andartu" agar dapat tinggal bersama saya.   Saudara sebelah mak memang agak ramai yg "andartu", tapi depa ni bukannya miskin......  semuanya berharta.... tak herannya depa nak duduk dengan kita!  Mak-mak saudara yg andartu ni pulak sensitif...... depa lebih suka duduk dengan mak bapak (yg masih hidup), kalau tak depa prefer jaga anak saudara mereka yg lebih dekat hubungannya.

        Jadi, bilakah masalah akan selesai?  Masalah sampai bila-bila pun tak akan selesai, settle yg ni, yg tang lain pulak yg problem....  dapat maid tua pulak nanti, banyak yg kita kena bela dia dari dia menolong kita.. habih tu camanoo????  tunggulah sampai habis belajar, mungkin tak banyak problem sangat.  Saya yakin saya tak perlukan maid buat masa setahun, dua tahun atau tiga tahun lagi (jika umur panjang).   Kalau nak ada maid pun, biarlah dapat yg "berjenis" sikit.........

        Sebelum saya mengakhiri kalam.... nak bertanya juga, ada tak "maid" terdiri dari BAPOK?  Ada sesiapa yg pernah dengar maid bapok?  Kot-kot boleh kongsi cerita.

        Kesimpulannya, kepada majikan wanita yg mempunyai suami yg "handsome" tu... jaga-jaga sikit.  Dan kepada netters lelaki yg rasa ada rupa tu jaga-jaga sikit dengan maid anda.  Jika ada tabiat maid  yg menjurus kepada godaan, cepat-cepatlah beritahu isteri terus terang bahawa maid anda tu cuba menggatal dengan anda.  Elakkan dari anda dicurigai oleh isteri anda.  Bagi majikan wanita yg ternampak maid yg keluar dari bilik mandi dengan berkemban saja tu, silalah tegur cepat-cepat, takut ia akan menjadi "kebiasaan" dan suami kita pula akan "tertunggu-tunggu".   Saya rasa, jika suami alert, isteri pun alert, InsyaAllah "affair" dengan maid tak akan timbul dan kes dera pun dapat dielakkan.   Pagi-pagi masa nak keluar dari kamar tidur, make sure suami pakai seluar pendek, takut nanti terselak sana sini, maid pulak tergoda!  Jangan biarkan KADUK NAIK JUNJUNG!

        Yang mana baik dalam e-mail saya ni jadikan tauladan, yg mana tak baik tu dijauhkan.  Sekadar berkongsi cerita, pendapat  dan cadangan.   Moga-moga bermanfaat.

Wassalam

Kirim email ke