From:   k b [SMTP:[EMAIL PROTECTED]]
Sent:   Thursday, February 17, 2000 9:06 AM
To:     [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED]
Cc:     [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED];
[EMAIL PROTECTED]
Subject:        Re: H-Net* RASULULLAH SAW BUKAN PENUTUP KENABIAN

Assalamu alaikum,
Warga Hizbinet yang saya hormati,

1. Ajaran dibawah ini tentang Nabi Muhammad bukan penutup kenabian adalah
ajaran sesat oleh puak Ahmadiyah yang diajar oleh MIrza Ghulam Ahmad
Qadiani
yakni  nabi palsu yang dilantik oleh pihak british untuk menghancurkan
perjuangan jihad umat islam di benua kecil india di zaman penjajahan.

2. Hadis '"kaifa antu izanazala ibnu Maryama fikum wa imamukum
minkum" (bagaimanakah keadaan kamu apabila ibnu maryam turun dikalangan
kamu
  dan manjadi imam kamu dari kamu sendiri' kalau tak salah saya
diriwayatkan
oleh Bukhari tetapi tidak ada 'wa'(huruf wau) yang berarti "dan". Hadis ini
popular dikalangan Ahmadiyah jika berdebat dengan umat Islam tentang Nabi
Isa as. Huruf wau ini saya kira tambahan yang dilakukan oleh golongan
Ahmadiyah ini. Perdebatan mereka dengan Persatuan Islam Bandung pada tahun
1933 ada dikeluarkan oleh Persatuan Islam Bandung. Saya tidak ada
simpanannya. Mungkin warga Hizbinet yang mempunyai buku tersebut dapat
melihat hujah hujah Persatuan Islam Bandung dalam menolak dakyah Ahmadiyah
ini dan forwardkan ke sini untuk manafaat kita bersama.

3. Tentang Nabi Isa diangkat oleh Allah, ada tersebut dalam surah An-Nisa
kalau tak salah saya ayat 158 atau 168 (maaf saya tak ada rujukan
sekarang).
Dan para mufassir juga berselisih tentang di mana Nabi Isa di angkat ini.
Ada yang mengatakan di langit dll dan ada juga yang mengatakan baginda di
wafatkan. Tapi ada hadis riwayat dari Ibnu Katsir yang mengatakan Nabi Isa
tidak wafat.

InsyaAllah akan saya sambung bila rujukan telah ada ditangan saya.

Sekian Wassalam
kb