Di bawah adalah surat pembaca atau "FORUM" dari Utusan Malaysia Internet edition.
tarikh May 18 2000.

Apa yang menarik perhatian saya ialah, pembaca berkenaan.. "ANAK MUKIM, Kota Bharu,
Kelantan", tak berpuas hati dengan ucapan-ucapan khatib ketika berkhutbah seperti di
bawah. Beliau merasakan ucapan2 tersebut salah, tidak benar, songsang dan karut.

Bagi saya pula, saya tak nampak salah dan silap langsung dengan ucapan2 dari khatib
atau imam, bagi saya fakta tersebut adalah benar. Khatib atau alim ulamak wajib
menerangkan perkara tersebut kepada anak mukim dan orang ramai tentang perkara
terbabit. (Uslub atau cara penyampaian bukan isu yang saya ingin bawa).

Coincidently..., beberapa hari yang lepas saya terlibat dengan 'heated argument'
bermula dengan friendly discussion dengan kawan-kawan.

Dalam pertelingkahan pendapat kami, kawan saya mempertikaikan tindakkan seorang
'figure' di universiti  yang melarang students dari berdua-duaan
kesana-kesini@'couple'. Kawan saya ni dengan innocent-nya ... (saya tahu dia
ikhlas).... saya tahu the argument came from his heart... his honest opinion.

dia bukan mempertikaikan hukum Islam, bukan tak setuju dengan Hukum Islam, cuma
fahaman dia lain, atau tak cukup. (sorry...if i made myself looked arrogant)

kata dia.... "What's wrong with couple??", "How are we going to get married if know so
little about a person??" "are we going to end up with divorce if we finally found out
that the person is not the one??"

Ketika itu, saya tahu.. nothing i say can make him understand!! Dia dah ada fix
believe!! To change that, need a very wise approach... and i don't have that
strength...not very wise i rather say.. he he he

Sebab itu, bila saya baca utusan malaysia.., saya rasa banyak lagi kawan-kawan kita
(including us!!) yang masih kabur tentang hukum.

Sebab itu saya rasa kita perlukan approach yang berlainan untuk different group of
people, untuk menerangkan pasal hukum hakam dan rasional tindakan kerajaan Terengganu
dan Kelantan.

saya rasa amat silap kalau kita "stereotype" golongan penyokong kerajaan bn sebagai
unIslamic (may be some of them... but not all.... especially orang bawah).

Kebanyakkan dari golongan muda yang masih dalam umno, memerlukan pertolongan dari kita
bukannya cemuhan.

Sebab itu, sekiranya kita ingin berjaya memberi penerangan yang efektif kita perlu
menyelidik dan memahami 'target population' dan merancang tindakkan dari situ.

Kalau kita me'label' mereka SEMUA adalah SAMA, kita akan kehilangan mereka yang
sepatutnya bersama-sama kita. Indirectly, kita cuma merosakkan imej kita.

jadi apa pandangan anda??

©

I quote

".....Dan di akhir-akhir ini pula, 17 Mac, 2000, beliau berkhutbah dengan menyatakan:
''Kita tidak payah masuk agama Yahudi, kita tidak payah masuk agama Nasrani dan kita
tidak payah masuk agama Majusi untuk mejadi orang kafir. Kita cuma memadai mengatakan
: 'Islam 'suku', politik 'suku' atau agama tidak boleh bercampur dengan politik, itu
sudah memadai untuk mejadi orang kafir.

Pada 24 Mac 2000, beliau berkhutbah: 'Ramai orang yang bersembahyang, ramai orang yang
berpuasa, ramai orang yang beribadat haji dan ramai orang yang berzakat, tetapi semua
itu sia-sia belaka, kerana mereka sebenarnya tidak dianggap beragama Islam disebabkan
akidah mereka rosak dan tidak betul, atas masjid ini pun orang-orang seperti itu ada.
Oleh itu mereka lebih baik keluar daripada masjid ini kerana mereka tidak berfaedah
berada di sini'. Pada 7 April 2000, beliau berkhutbah: 'Sekarang ini banyak
fahaman-fahaman yang menyeleweng daripada ajaran Islam, seperti sekularisme,
nasionalisme dan berbagai-bagai isme yang diamalkan oleh pemimpin-pemimpin di negara
kita. Fahaman-fahaman ini wajib ditentang habis-habisan dan jika mati maka dianggap
mati syahid......"

ANAK MUKIM, Kota Bharu, Kelantan.
Forum, Utusan Malaysia