Macam ni encik/cik khalila Asri dari Sapura. Aku ingat
aku nak tamatkan saja perbincangan yang tak kemana
ni. Lagipun dah lari dari topik asal.  Untuk mengimbas
kembali:

Mula2 kamu hantar mail dibawah yang bukan main lagi
kamu condemn PAS dan Tok Guru, walhal bendanya kamu
agak2 aje:

> From: Khalila Asri <[EMAIL PROTECTED]>
> Terharu U all bergitu berkayakinan terhadap kerajaan
> secular... Kami bole buat apa saje.. Makna nye kat
> Pasir Mas pun.. ? Mengaku saje yg Kelantan
> punye org yg dibawah naugnan PAS pun ada main
> kotor... Takkan Tok Nik tak tau? Ke saje buat tak
> tau? Under estimate him.. ha ha ha.. Dlm negeri
> sendiri pun tak bile control nak jaga M'sia konon.

Aku balas dengan satu peringatan keras, yang diakhiri
dengan yang berikut:

> Kamu pilih antara dua. Kalau kamu pilih (2), kamu
> belajarlah dari bapa pembohong negara itu alasan2
> kenapa Islam tak boleh dijalankan. Kepada yang pilih
> (1), ambil lah tauladan dari burung ciak yang cuba
> memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim. Didepan
> Allah nanti kemukakanlah alasan2 kamu itu!!!

Kemudian kamu ungkit benda2 lain: pasal pembangunan
dan sekular lah, pasal kafir mengkafirlah, pasal JAIS
konfiuslah, pasal definasi menyeluruh sekularlah,
dll.   Dan tak putus2 kata aku fikiran sempitlah,
dsbnya. Tak lupa juga kau bilang kau bukan melayu
(mungkin jawa).

Pembangunan & sekular, aku tak pernah sentuh pun.
Definasi sekular, benda yang dak berulangkali di
bincang (carilah sendiri). Pasal kafir mengkafir pulak
benda basi - modal basi umno terutama bila pilihanraya.
Lepas tu kamu kata Jais konfius - aku rasa elok kamu
diam aje pasal ni. Sebab kalau dibuka perbincangan ni,
nanti teruk kamu untuk menepisnya.  Sempit fikiranku
sebab hentam sekular, maka tersangat OK bagiku. Pasal
bangsa melayu kah, jawa kah, aku tak mau ambil tau
pun dan tak penting. Yang penting, apa yang dicakap.

Aku akhiri dengan para yang sama seperti sedutan mail
ku diatas.  Ok brother.

Wassalam

PS: Terima kasih mekdah yang telah bersusah payah
mencungkil benda2 ni yang menyebabkan sipenulis
membuat kesimpulan seperti yang ditulis dalam sedutan
beliau diatas - siap dengan ketawa berdekah2. Padahal
itu adalah satu kesimpulan yang teramat tak matang.
Mungkinkah mekdah pun belum matang juga?