Saya rasa rujukan yang relevan try baca buku KHUSYUK DALAM SOLAT oleh muhammad Uqbah
An Nafiq . Terbitan Darul Nu'man, cetakan pertamanya pd tahun 2000 atau ke
http://www.darulnuman.com . Satu yang saya nak tambah dari pengalaman seorang tok guru
yang amat saya hormati, beliau akan bersedia di tempat sembahyang 10 minit lebih awal
dari masuknya waktu sembahyang sambil beristgfar dan bertasbih. Dengan itu fizikal dan
mentalnya lebih tenang untuk menghadap Allah swt. wallahualam.