 Gempar ! Pengalaman Bekas Tahanan ISA

SEKSA TAHANAN ISA

Saya adalah bekas tahanan ISA selama 4 tahun berasal
dari P.Pinang. Pada masa saya ditahan polis saya
mempunya 8 orang anak. Dibawah ini adalah maklumat
yang saya dedahkan kepada tuan untuk dijadikan
pengalaman dan pengajaran kepada anak-anak kita dimasa
akan datang dan saya menganggap semua polis adalah
macam babi dan anjing, mereka tidak berhati perut,
kebanyakan muka mereka hitam gelap dan tiada cahaya
orang beriman sebab ramai yang makan rasuah, makan
duit judi, ekor dan sebagainya.

Saya ditahan selama 48 hari disalah sebuah lokap polis
Pulau Pinang. Selama itu saya disoal siasat dan
kemudian mereka membawa saya ke Kem Kemunting selama 4
tahun. Kini saya telah dibebaskan. Saya dituduh
anggota kumpulan Arqam. Saya dipaksa supaya membuat
pendedahan yang saya tidak pernah lakukan. Saya masuk
Arqam untuk membentuk diri saya supaya menjadi orang
yang baik.

Selepas beberapa lama dibebaskan kawan saya seorang
bangsa cina telah memperkenalkan saya secara kebetulan
dengan beberapa orang pegawai tinggi pejabat Pak Lah
Badawi dikedai kopi mamak Georgetown. Kalau tidak
silap saya nama mereka yang saya ingat ialah Tuan
Awang Din dan Tuan Ghani Hamid dan ada 3 orang lagi
saya tak ingat Saya berjumpa mereka pada dua tahun
lepas semasa mereka berada di Pulau Pinang. Sekarang
saya tidak tahu mereka bekerja dimana, mungkin pencen
atau sebagainya. Ketika itu mereka asyik bersembang
dengan beberapa orang kawan saya dan mereka tidak
sedar bahawa saya adalah bekas tahan ISA yang baru
saja 5 hari keluar dari kemunting. Lalu mereka banyak
mendedahkan rahsia kerajaan Kementerian dalam negeri
kepada kami. Merekalah mendedahkan beberapa penyeksaan
yang dilakukan oleh polis terhadap orang tahanan. Saya
masih ingat antara lain mereka kata’ kalau hang
berani, hang pi dedahkanlah dalam surat khabar biak
Mahadhir melentin’. Dengan ini saya menyahut cabaran
mereka selepas dua tahun saya dibebaskan

Selama 48 hari saya diseksa dengan berbagai cara
diluar kemanusiaan oleh pihak polis antaranya ialah:

i. Saya dikurung dalam bilik gelap, lampu sentiasa
dipasang tak tahu siang malam

ii. Semasa dalam siasatan kepala saya dihentak ke
dinding bertalu-talu hingga pecah berdarah, saya
menyatakan saya tidak terbabit tetapi polis memukul
kepala dan badan saya. Saya hanya membaca Qulhuwallah
huahad beberapa kali. Ada dua orang polis mencabar
saya bacaan itu tidak boleh membantu untuk lepaskan
diri saya.

iii. Semasa siasatan kedua tangan saya digari mata
ditutup dan duduk atas kerusi

iv. Polis yang menyoal saya memaksa saya makan lipas
10 ekor

v. Polis memaksa saya meminum air kencing mereka
sebanyak 5 gelas

vi. Polis mengikat kedua-dua buah kemaluan saya dengan
getah tiub basikal dengan kuat hingga saya tidak tahan
sakit dan meleleh air mata

vii. Polis meletakkan kaki meja diatas ibu tangan saya
dan lain-lain jari, mereka memanjat diatas meja hingga
pecah kuku dan berdarah, saya meleleh air mata menahan
kesakitan

viii. Tapak kaki saya dirotan dengan tiub getah hingga
biru-biru hingga saya jatuh pengsan Mereka berteriak
dengan kuat ditelinga saya dengan mengatakan ‘ awak
nak lawan mahadhir, awak nak lawan mahadhir’

ix. Mereka membogelkan saya di depan beberapa orang
anggota polis termasuk polis perempuan x. Mereka
memaksa saya melancap didepan beberapa orang anggota
polis perempuan sehingga keluar mani

xi. Polis memukul saya hingga pengsan lalu dibawa ke
hospital dan dimaklumkan bahawa saya bergaduh dengan
lain pesalah

xii. Pada awal mereka tidak benarkan saya sembahyang,
tapi selepas saya pohon beberapa kali mereka beri
ketayap dan kain sejadah. Mereka memaksa saya
sembahyang dalam keadaan bogel.

xiii. Seorang anggota polis pangkat 3 paku telah
mengambil sebuah jam tangan dan duit dalam seluar saya
sebanyak $500.00 untuk disimpan sebelum saya
dimasukkan dalam lokap, katanya barang itu mesti
simpan dan boleh dituntut setelah habis siasatan.
Selepas siasatan saya minta duit saya tersebut, tetapi
mereka kata duit awak sudah hilang dicuri oleh lain
pesalah dilokap ini.

Selepas 4 tahun tahun saya dibebaskan, saya pulang
kekampong halaman saya mendapati semua anak saya sudah
besar ada yang telah kahwin. Satu malam isteri saya
mendedahkan beberapa peristiwa yang amat pilu berlaku
dalam hidup kami sekeluarga semasa saya dalam tahanan
selama 4 tahun 48 hari. Antara lain adalah:

i. Ketiga-tiga anak perempuan saya yang berumur 9
tahun, 11 tahun dan 13 tahun telah dirogol dan diliwat
oleh beberapa orang polis. Mereka mengugut isteri saya
kalau nak lepas suami awak, saya mesti tidur dengan
anak awak. Oleh isteri saya didalam kesusahan maka
beliau membenarkan dan apa yang terjadi adalah satu
tipuan polis sahaja.

ii. Polis merogol isteri saya sebanyak 12 kali dirumah
sendiri dan disebuah rumah di Kemunting. Mereka
mengatakan selepas rogol baru lepas awak punya suami.
Tetapi rupanya itu adalah cakap kosong polis sahaja.

Sekian

Abu Jahal