Saya forwardkan berita-berita tentang Taliban, sebagai "the other
side of the story", selain apa yang kita terima dari sumber-sumber
Barat. Kalau tak mahu baca, boleh delete saja. Ada manusia yang
penuh emosi dan benci menulis "hate-mail" kepada saya. Barangkali
dia tu tak faham ayat berikut:

Wahai orang-orang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik mem-
bawa sesuatu berita maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak
menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini..
[Al-Hujurat 49:6]

BERITA-BERITA yang saya terima melalu Emel datang daripapa orang-
orang Islam secara personal. Ada orang Arab, Pakistan, Taliban,
Mujahidin dan rakyat Amerika yang kirim berita kepada saya. Saya
cuma forward kepada HizbiNet. Tidak SEMUA Emel saya forward kpd
HizbiNet.

Lagipun, orang yang bernama "Paku Razi" lebih cenderung kepada
berita dari orang kafir. Barangkali dia tak faham apa erti mati
syahid. Orang yang mati syahid tidak semestinya diukur pada badannya
reput atau tidak reput. Mati syahid ialah mati kerana berperang
dengan kafir. Perkara tubuh tidak reput itu adalah anugerah dari
Allah kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Sebab itu dalam sejarah
Mujahidin berperang dengan Soviet dulu, beribu pejuang-pejuang
Mujahidin mati, tetapi jarang-jarang ada berita yang mengatakan
mayat-mayat mereka yang tidak reput.

Di tempat saya tinggal, ramai penganut ugama Buddha. Ada yang
percaya salah seorang tok sami mereka yang telah mati tetapi
tubuhnya tidak reput kerana mencapai tahap nirvana. Mereka
menunjukkan gambar mayat tok sami mereka yang tidak reput.

Kita bertanya kepada "Paku Razi", sila tunjukkan satu laporan yang
semua pejuang-pejuang Mujahidin yang mati tidak reput. Atau namakan
10 orang Mujahidin yang gugur yang orang-orang boleh dikatakan
tubuh mereka tidak reput. Sepatutnya orang-orang Afghan boleh
menggali semua kubur-kubur Mujahidin dan tunjukkan kepada dunia
bahawa mayat-mayat mereka tidak reput. Maka CNN akan membuat laporan
satu kejadian yang luarbiasa.

Dalam perang perkara "taktik" itu terserah kepada cara masing-
masing. Setakat ini Taliban masih berperang ...itulah dinamakan
satu taktik. Kalau mereka sudah menyerah kalah, itu bukan taktik,
itu KALAH namanya. Sirah Nabi sendiri menunjukan pejuang Islam
sejati tidak menyerah kalah.

Sebenarnya orang yang bernama "Paku Razi" sudah kalah. Sebab jiwa
dia bersama dengan kafir Amerika. Inilah yang disebut dalam ayat
Al-Qur'an:

..dan janganlah sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum
mendorong kamu tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil
(terhadap sesiapa jua). [Al-Maidah 5:8, Tafsir Pimpinan Ar-Rahman]