Assalamu'alaikum wrh...
Saya nak mintak tolong...
Gini... Saya yang tau (berserta rujukan) berkenaan bagaimana bermulanya perang Badar, siapa yang mulakan . Mengapa. Dan kenapa..
Sebenarnya saya mencari sirah berkenaan Perang badar ni. Sebelum ni saya ada terbaca yang perang Badar dimulakan dengan oleh org Islam yang mahu menyerang/menyamun/menakut-nakutkan Caravan Abu Soffian (betullkan saya kalau tersilap) yang dalam perjalanan untuk berniaga. Kalau ikutkan cerita tu, macam org Islam pula yang cari pasal...  So, saya rasa amat tidak sedap hati la. Mesti ada jastifikasi dalam tindakan tu kan. Ataupun hal ni tidak benar..
Saya amat berharap ada saudara2 yang dapat membantu menerangkan dgn amat terperinci. Perkara ni menyebabkan kengkadang saya rasa macam jahat pulak kita orang Islam ni.
Tolong saya yang masih samar2 dgn sejarah ni..
Wassalam.