Lelaki Sejati itu...

  Beratapkan langit malam dengan di temani bintang dan
bulan, seorang remaja lelaki, belum 19 tahun usianya,
bertanya dengan manja kepada ibunya: Maa.. ceritakan
padaku tentang lelaki sejatinya

Penuh kelembutan dan kasih sayang, sang Ibu tersenyum
dan memaparkan:

Nak, Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang
kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada orang
disekitarnya.

lalu sang ibu terdiam sejenak dan melanjutkan

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang
lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan
kebenarannya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di
sekitarnya, tetapi dari sikap bersahabatnya pada
generasi muda bangsanya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia di
hormati ditempat bekerja, tetapi bagaimana dia
dihormati didalam rumahnya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan,
tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalannya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang
bidang, tetapi dari hati yang ada dibalik itu.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari banyaknya wanita
yang memuja, tetapi komitmennya terhadap wanita yang
dicintainya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari jumlah barbel yang
dibebankan, tetapi dari tabahnya dia menghadapi
lika-liku kehidupannya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari kerasnya membaca
Al-Quran, tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa
yang ia baca.

...sambil berusaha memahami semua perkataan ibunya,
kembali remaja tadi bertanya kepada ibunya...

"Siapakah yang dapat memenuhi kriteria seperti itu,
Ma?"

Sang Ibu memberinya buku dan berkata.... "Pelajarilah
tentang dia anakku..." ia pun mengambil buku itu.
"MUHAMMAD", judul buku yang tertulis di buku itu

Ma, ingin aku mencontoh seluruh sifat lelaki itu,
doakan aku agar hati ini selalu cinta kepada
Rasululloh yang mulia, agar aku dapat mencontoh dan
menghidupkan sunnah-sunnahnya.

  Allahuma shalli 'ala muhammad wa ala 'ali muhammad...