Dolços amics,

Hem permeto de nou continuar la meva catarsi comptant amb la vostra acceptació. Mercès
per endavant.

Feia dies que tenia intenció de continuar sobre el concepte de la mort -tema clàssic
com cap altra- però ara no volia "lleparme les nafres" de la meva situació
actual/propera, sinò repassar amb vosaltres la meva experiencia -passada, evidentment-
amb la mort.

"Es sobre les cendres de la nostra desesperació que edifiquem la nostra personalitat"
hem sembla recordar, molt llunyanament, de F. Scot Fitzgerald.

Ara hem trobo proper a una pèrdua (De projecte de parella, de relació amb el fillet,
etc. etc.) Aquesta perdua és, evidentment, quelcom semblant a la mort, perquè hi haurà
moltes coses que s'han de morir, si és que no s'han mort ja.

Siguem positius: Jo celebro dos aniversaris de naixament. Celebro el normal, com
tothom, ara ja farà 46 anys, i a més, celebro el dia 12 d'Abril del 1980

Aquest dia vaig tornar a naixer, perquè la nit anterior vaig morir, evidentment.

A part, he estat dos cops molt a prop, molt a prop, de la mort -la de veritat- En un
cas, fent un rescat de muntanya, de nit al pirineu, a l'hivern, en époques en que els
rescats es feien d'una manera romàntica, sense elicopterr, amb la gent que es trobava
en aquell moment a la muntanya, amb una mà al davant i una altra al darrera, d'una
manera molt arrisacada. Erem tres per rescatar als Encantats a uns 6 nois joves que
s'hi havien embarcat alegrement i es trobaven de nit, sense sac de dormir força amunt
en la paret - a més per una via d'escalada poc frequent, difícil, amb neu,  etc. Vam
sortir nosaltres tres del refugi i amb els frontals, un cop arribats on eren el grup
per rescatar vam haver de muntar un seguit de ràppels per baixar tots set fins al peu
de la paret.

En aquell moment hem vaig trobar baixant el primer, amb la meva corda de 40 mts i
francament, amb presses per sortir tots de la paret. Ara no recordo en quin moment,
doblego la corda en 2 trams de 20 mts i de nit, amb la poca llum del frontal, tiro
avall el més ràpid possible perquè m'estava esperant la gent per anar baixant per la
mateixa corda... Mentalment, anava baixant a la velocitat normal d'un ràppel normal,
que és faria amb dues cordes de 40 mts anusades. Per la meva sort, en algún moment
recordo que en realitat, tenia sols 20 Mts de corda! Hem sembla recordar que vaig
frenar just un o dos metres abans de que s'acabés la corda. Vaig haver de fer una mica
de pèndol i "aparcar" en un replà a uns metres de la vertical per on baixava. Si no
m'hagués adonat a temps que anava amb menys corda. m'esperava un espedat d'uns cent
metres fins a la neu. Hauria estat una mort romàntica, altruista, però estúpida per
haver fet les coses malament. Sols tenia en aquell moment 21 anys.

L'altra cop en que vaig estar porp de la mort, aquest cop, hem temo que molt més a
prop, va ser als tròpics, a la costa del pacífic, a uns 300 kms al sud de la línia del
Equador.

No sé nedar gaire i en aquella época no estava precisament en bona forma física. Al
pacífic, les marees tenen una força brutal, cada temporada el mar mata a molta gent
incauta com ho vaig ser jo mateix aquell dia. Estavem a una zona on es feia surfing
(Encara no existia el win-surf). Nosaltres simplement erem 5 catalans despistats en
una platja perduda... Les onades eren colosals, com autèntiques parets d'aigua que et
cauen a sobre i t'escupen fins a cinquanta metres cap a fora, mentre vas redolant per
dins de l'aigua. És molt esgotador. Icauts de nosaltres, ens vam anar ficant mar
endins fins on les ones encara no havien crescut tant, abans de fer la paret. En algún
moment ens adonem que no tocavem el fons i ens posem a nedar cap a la línia de costa.

No ho vaig aconseguir de cap manera, nedant amb totes les meves forces, no aconseguia
d'avençar. Tots els altres ja havien sortit de la zona de perill i hem vaig
atolondrar, era el ptijor que podia fer: posar-me a cridar i per tant, perdre aire.
Hem vaig enfonsar dos cops i per tant hem vaig empassar una bona quantitat d'aigua...
Vaig veure que era el final... Per sort, un dels companys hem va cridar que nadès de
costat a la costa i miraculosament vaig sortir de la zona del refluxe, de manera que
una onada hem va empenyer a la costa i ja hem vaig salvar. Aquell dia sí que tinc
realment consciència del a prop que vaig estar de quedar-m'hi. A aquella mateixa hora,
més o menys, un quilómetre més amunt s'hi va morir un jove.

Altres situacions de gran perill han estat en escalades, amb algún desprendiment de
rocs, en una baixada molt exposada, però rés tant a prop com aquests dos cops.

La mort al capdavall, l'hem de considerar com la ABSÈNCIA DE FUTUR. Si hagués mort en
una d'aquestes situacions, simplement res del que m'ha passat a la vida després hagués
succeit. A vegades no ens adonem de com de refotudament simples son les coses.

Bé: Tornem al punt essencial:

El dia Onze d'Abril de 1980 vaig marxar a viure a Guayaquil (Equador) deixant enrrere
-morint- pels amics, la joventut, la feina que feia i el tipus de vida que portava.
M'hi vaig estar, als tròpics quasi vuit anys, en aquella època aqell pais era una
terra de promisió, no el gran productor d'emigrants en que els militars, polítics
corruptes i altres "pàjarus" en general l'han convertit.

Bé: Ara en que estic a poques setmanes de marxar d'aquesta casa, d'aquest projecte de
vida, hem sento molt a prop d'aquella època, en que preparava el "gran viatge de la
meva vida" un viatge en l'espai, però tambè en la maduració personal i la renúncia a
continuar una vida encarrilada.

Jo era un pipiolo que a fora de la muntanya, no havia vist rès del món. Ni havia pujat
mai a un avió! Alguna cosa dins meu hem deia que havia d'evitar continuar vivint en
aquella monotonia en que estava. Després vaig descobrir, que en realitat, havia patit
una depressió, que precisament hem portava a "suicidar-me" de la vida que portava.

Durant setmanes vaig anar vivint les sensacions de que m'estava separant d'un seguit
de vivències que ja no repetiria, com ara tambè hem passa, esperant que arribi el dia
de fer caixes, còpies de seguretat del disc dur, etc i arribi la hora H.

En aquell moment, la marxada va ser divendres. Vaig estar a la feina fins a la una del
migdia, simplement, perquè no volia trobar-me amb mí mateix sense res per fer, mentre
no sortia l'avio, a les vuit de la tarda.

El meu avi, amb la saviesa que li donaven els seus noranta-dos anys, al despedirse va
dir, simplement: Bé, tu i jo no ens tornarem a veure mai mes. Va ser veritat, va morir
als tres o quatre anys, abans de que poguès tornar en unes vacances al poble al any
1985 -En aquella época els bitllets d'avió costaven, comparativament amb ara, un
dineral!

Despedida del pare, molt continguda, de la mare, més aparatosa. Un taxi per fer 100Kms
fins a El Prat, sol.

Agafo el primer avió cap a Madrid. Veig la darrera claror damunt del port de Barcelona
i ja es fa de nit durant el vol.

Ja no hi havia marxa enrere. En una comparació biológica, diriem que ja estava entrant
al túnel.

No sé si heu fet mai un vol transoceànic -Jo després vaig repetir alguns cops aqulla
mateixa situació, però en unes circumstàncies absolutament diferents-

El fort dels vols surten els divendres de matinada. El meu sortia a les 2h 45' del
dissabte. Per tant, tens un pipiolet de poble perdut en la magnitud de l'aeroport de
Madrid, passant les hores, angoixat per tots els interrogants del món que s'hem obrien
al davant. I mai més ben dit. Anava a un pais que no coneixia, anava d'aventura total,
sense feina concreta, sols amb uns quants núms de telèfon a la butxaca, de contactes
de l'empresa on havia treballat. Estrictament, en aquell moment no tenia futur, sols
hi havia la vivència brutal de que la vida que havia portat fins aleshores, s'estava
acabant per moments.

Recordo l'aeroport amb poca llum, personal de neteja, interminables hores en les sales
d'espera i finalment, la darrera sala d'embarcament i EL TUNEL.

Sí senyor, el finger d'embarcament al DC-10 realment seria l'equivalent al túnel que
es diu que hom veu al morir de veirtat.

Un cop passat el túnel, l'interior d'aquell avió immens -9 seients d'amplada, amb 2
corredors- hem va impressionar: A dins del avió hi havia força animació, de gent
posant bosses als armaris superiors, etc.

Repeteixo que el meu primer vol a la vida va ser percisament feia poques hores de
Barcelona a Madrid i en un avió petit, com un autobus. En canvi, aquell monstre era
enorme, impensable per a mi fins aquell moment.

El primer tram del vol va durar vuit hores, fins a San Juan de Puerto Rico, absorbint
en aquelles hores tot el desfasament horari, de VUIT HORES.

És a dir, pels que no heu passat aquesta experiència: Per a mi eren més o menys les
deu del matí que aterrem a San Juan, essent allí les quatre del mati. La primera
vivència, va ser veure les llumetes de cases i cotxes abans d'aterrar. Existia la vida
més enllà del tunel que havia estat per a mí, el finger.

En aquella època, la línia de Lima (destí final) feia un canvi de tripulació a San
Juan, de manera que es feia una parada tècnica, una neteja de l'avió i nosaltres
tornavem a pujar, però amb altres assafates, pilot, etc. Després, en els vols de
tornada, la mateixa tripulació, un cop havia descansat unes 20 hores, tornava a agafar
el mateix avió per arribar de nou a Madrid, al cap d'uns dos dies.

Recordo aquella hora i mitja d'espera interminable, amb la sensació de que el sol no
sortiria mai, que s'havia perdut... Altres cops vaig passar per aquella mateixa sala
d'espera i sempre la vaig considerar com un no-lloc, on no existeix ni el temps ni
l'espai, a part del infame suc de tronja d'aquella sala d'espera, que ha estat el
pitjor breuratge que he begut en ma vida.

Un altra cop a dalt del avió, quan enfilàvem la pista va començar a albirar el dia.
Amics meus, ESTAVEM A AMÈRICA, AL TRÒPIC! Uns núvols extraordinaris, una sortida de
sol bellíssima, mentre l'avio ja estava als 6.000metres d'alçada,  amb el mar, la llum
de la matinada a sobre del carib. Sols recordo una altra sortida de sol arribant al
cim del Mont Blanc, uns anys abans.

La vida havia nascut de nou, jo ja havia nascut, ja estava a amèrica -Vam trigar unes
hores a veure el continent- Una altra escala a Bogotá, més curta, sense baixar del
avió i finalment, quan per al meu cos eren ja LES CINC DE LA TARDA! arribem a
Guayaquil.

Jo estava francament angoixat per tot el que m'esperava a la vida a partir d'aquell
moment, angoixat per no dir acollonit d'absolut acolloniment, però hi havia vida
aquell fantàstic dia DOTZE D'ABRIL DEL MIL NOU CENTS VUITANTA.

Situació meravellosa entre poques: Pel teu cos son les cinc de la tarda, però arribes
a les DEU DEL MATÍ, quedava tot un dia per endavant i en aquell dia ja van passar
cosses interessants, però això pertanyeria a una altra història.

Ara no toca. Ara visc concentrat en tot el que hem toca passar fins arribar al dia D,
la hora H. si no fallen les coses, serà el dissabte 4 de setembre al matí.

Mercès per la vostra paciència, però us ben asseguro que és francament catàrtic de
poder escriure en aquesta època aquestes vivències.

Una abraçada a tots!
Ul·lisses