On Sun, 18 Jul 2004 13:55:27 +0200, Francesc Garí Lleixà  wrote:
> [...]

Estem discutint o compartint coneixemetn? ;))

> On es pot trobar més informació sobre formats oberts?

Tu demana el que faci falta, fa dies que un parell mirem llicències
amb lupa i estic disposat a explicar el que hem vist :)

> Es poden considerar oberts si els programes "privatius més util·litzats" no
> en volen saber rés?. Llavors serien oberts, però en el seu mon, arraconats
> per la competència.

Una cosa són els formats oberts de veritat i els altres els que ho
semblen per la teoria V.I.C.E.N.T.E., gobernada pel principi "on va la
kente".  La frontera és fina perquè als autors dels formats privatius
els interessa, i una altre la veritat.

Fins i tot Microsoft fa que els arxius .DOC del darrer Office XP
siguin XML, però amb un caramull de patents i restriccions subtils que
diuen coses com ara que està prohibit usar-les en programes lliures.
La voluntat de ser lliure no és fàcil i vol estar molt ben informats.
A la que et despistes un poc, la teva informació no és teva.

> El PDF és un format obert quan es genera amb l'acrobat, que val un colló?

També, però Adobe té detalls bons, com ara una llicència pel PDF que
diu que tothom pot crear programari que llegeixi i desi en format PDF,
i per fer-ho possible alliberen tota la informació necessària sobre el
PDF.   El seu valor afegit està en fer bons programes per crear i
llegir PDF dels que es poden prescindir.  En qualsevol cas, si vols
comprar-los fes-ho, però això no significa que siguis els seu esclau,
perquè sempre podras usar altres programes quan se t'acabin els
calerons per comprar programari d'Adobe.

Adobe també ha alliberat alguns formats XML per a crear imatges
vectorials que s'use en programes lliures com el Sidopodi.  A KDE
(l'escriptori lliure de GNU/Linux) tenim icones vectorials, que
augmenten el seu tamany indefinidament sense predre ressolució,
gràcies a la cessíó d'Adobe.

Dins de tota la industria privativa, Adobe és de la més raonable.

Macromedia també ha alliberat totes les especificacions del Flash i
permet que qualsevol pugui crear programes per fer Flash i el resultat
és que n'hi ha lliures.  A Mallorca ens ha servit per crear varis
portals bastats en programari lliure, que usen Flash com ara
http://escripnauta.bancamarch.es.  El problema de Macromedia és que no
deixa que qualsevol faci reproductors, s'ho reserven per a ells.  Així
que el plugin Flash per GNU/Linux ha de ser seu i tancat.  És la part
fosca del tema que Adobe no té.  Fa que els més puristes diguin que
Flash no és 100% lliure i no s'els pot contradir.

> En quan als joc, segueixo sense estar d'acord, sols cal mirar les caixes per
> saber per quin sistema estan fets. Linux no té les possibilitats gràfiques
> del win, de moment. Potser si milloren en aquest aspecte, deixarà de ser tan
> fiable. No se, és una opinió.

Per tot el que he explicat, el PDF no té límits.  El Flash en la
reproducció: sempre depens de Macromedia.  En quant a altres formats
vectorials, el SVG està alliberat per part d'Adobe.  Eines com GIMP,
Sidopodi o el OpenOffice.org Draw permeten fer moltes coses, tantes
que un usuari normal i corrent no se les acabarà.  Es pot dir que no
hi ha limitacions.  De fet, ara mateix amb SVG les icones del KDE són
molt més guapes que les de qualsevol escriptori Windows XP.  No hi ha
motius per usar-lo.

Un cas pràctic: Shrek està fet amb GNU/Linux.  No se exactament amb
quins programes, potser són privatius, però les capactitats gràfiques
amb Windows són totes privatives.  En definitiva, amb GNU/Linux
podries fer una pel·lícula d'èxit, si poguessis i volguessis.  No crec
que la limitació real final estigui amb el que es pugui fer amb un
sistema lliure.

--
Benjamí
http://bitassa.com