On Mon, 19 Jul 2004 10:37:58 +0200, Francesc Garí Lleixà wrote:

> A veure. Tot això està basat en un diguem-ne sistema mig lliure que va
> "inventar" IBM i que va lliberar ( si es pot dir així) perquè els demés
> s'apuntessin al carro del PC compatible i fos la base de l'ordinador
> universal que tots coneixem avui en dia.

Sí, atenía a la afecció que pels ordinadors domèstics que va sorgir al
Homebrew Computer Club:  http://www.bambi.net/bob/homebrew.html

Però anant més enrere, l'affecció va sorgir amb els telèfons i el
celebérrim Capitan Crunch --surt a la plana de dalt, amb barba i
jersey beige de coll alt.

Van descobrir que els xiulets de regal d'uns cereals (anomenats
Crunch)  tallaven les comunicacions telefòniques.  Passàves per la
zona de telèfons públics d'un aeroport, el feies sonar i es tallaven
totes les cridades :))))

Resulta que el so era exactament 2600 HZ, un codi reservat pels
sistemes telefònics.  D'aquí la plana de hackeio http://www.2600.org

Tot plegat els va fer pensar que hi havia més codis i mitjançant
frequències i els van trobar.  Van fer unes caixes, anomenades
blackbox, que connectades al micròfon servien per telefonar de franc,
activar operacions, etc.

Aquests mateixos hàckers després (Wozniak inclòs) es van interessar
per l'ordinador personal al Homebrew Computer Cluib.  Concretament,
l'Altair els portava de cap --la revista Popular Electronics va
explicar com es feia.

http://www.iacvt.com.ar/altair.htm

La comercialització en massa arribaria amb l'Apple IIe i l'IBM PC.

>  El cas, ja ho sabem tots, és que M$
> es va apropiar de la compatibilitat i Intel, quasi també.

Més que res, Microsoft seria la primera casa que s'atreviria a vendre
el sistema operatiu.  Aquí s'explica bé:
http://www.sindominio.net/biblioweb/telematica/command_es/

> Per molt sistemes
> lliures que estem parlant, encara es basen en els sistemes d'arxius de M$,
> els registres, interrupcions, i el que els fabricants de processadors
> vulguin.

No, en GNU/Linux tenim molts sistemes d'arxius lliures que són prou
segurs.  Jo uso ext3 i xfs... mai he vist petar un sistema d'arxius
xfs.

> Qui vetllarà perquè això no es repeteixi, d'alguna manera.

Els 4 principis del programari lliure, especialment el 4rt:
http://www.fsfeurope.org/documents/whyfs.es.html

> Avui per avui, la compatibilitat universal, crec que la dona Internet,
> qualsevol format que tothom pugui util·litzar.

Pot enganyar, cal mirar les llicències.  Que circuli molt no vol dir
lliure, sinó que hi ha molta còpia il·legal --o una riquesa al nostre
voltant que ningú mai hagués dit, tanta co per comprar offices que
valen entre 400 i 700 Eur per PC :))

> Adobe amb el pdf ho sap,
> Macromedia també, Real Audio, també, etc i de segur que en el vídeo també
> veurem "batalles".

MP3 no és lliure: http://www.mp3licensing.com

Ho és Ogg Vorbis i té més qualitat:  http://www.vorbis.com

En vídeo hi ha formats lliures, com Quicktime, però no ho són els
codecs, cosa que ho deixa igual.  Vorbis està treballant en un format
lliure.  En GNU/Linux es poden amb truc legal: si t'han encolomat un
Windows (en el meu cas 2 que no uso, el darrer amb un Dell) pots
agafar algunes DLL per poder-los veure.

> D'aquí deu venir la importància d'un navegador i dels
> programes que porti el SO per accedir-hi. Pot ser que Adobe util·litzi
> internet i el programari lliure per qui sap que en el futur?

Per això podem fer pressió només usant formats lliures.  Ells s'hauran
d'adaptar, no té cost per a ells són lliures.  Qualsevol altre cosa
només és per crear esclavituts.  Que ofereixin programes del pregu que
vulguin a canvi del millor servei del món i gàdgets mai vistos que
facil·litin l'operació, però formats oberts.  Que no faci falta ser
client seu de per vida si es vol mantenir i compartir la informació
pròpia.

> D'entrada, plantar cara al MS Reader, potser.

Amb PDF, que és lliure.

> Quan parles de programació i del Basic, el que em ve a la memòria és que et
> deien que servia per fer programes. Doncs val, anem a fer un programa. Quan
> el tenies fet, et deien que això no servia, que els nos. de línia i els Goto
> ( quina temptació de fer servir ) eren una marranada, que ara es tenien
> d'estructurar. I ara no pot passar alguna cosa semblant amb els llenguatges
> actuals? Fent la pregunta a l'inrevés: Que fa el programari lliure per les
> aplicacions que venen de win?

Com vols dir?

> Fa bastants anys, vaig fer l'aplicació de la feina amb llenguatge dbase (si,
> l'standart d'aquella època) i ara, la veritat, no tinc ganes d'escriure de
> nou ( i amb quin idioma?).

N'hi ha un fotimer, m'agrada especialment Python, elegant, net, fàcil,
divertit.  Hi ha la tira de coses fetes en Python que pots
reaprofitar.  Per això, depen del programa que hagis de fer, potser
n'hi ha més en PHP o en Perl.

> Sort que la compatibilitat de l'XP amb dos i
> aquest programa és quasi total, i que tot es pot convertir en texte. Si, ja
> ho se, aprofitar els arxius i comprar un programa standart pot ser una bona
> idea, però com una aplicació a mida i ajustable a les necessitats, no hi ha
> res. De veritat que els programes en lliure es fan amb php i Perl? Sobre
> quins arxius?

MySQL o PosgreSQL.

Amb MySQL tens eines gràfiques per administrar-les (crear taules,
camps, modificar estructura, entrar dades) de tota casta, fins i tot
web i en català, com phpMyAdmin.

Gairebé està a punt aquesta eina lliure per MySQL pensada pels
programarilliurencs que enyoren Access (la interfície, no el motor,
clar!)

http://www.kexi-project.org/screenshots.html

Ah, i MySQL és una base de dades de bon de veres, res de joguines
tipus Access.  A BULMA hi servim moltes planes cada dia i mai hem
tingut un sol problema en anys.  Amb dos efectes Slashdot inclosos (=
que et citin a slashdot.org i rebis unes 30.000 visites/hora durant
mig dia).

> I també perquè algú m'expliqui be els perills de "palladium" a l'office 03.

Cap: usa OpenOffice.org :)

> En quan als jocs a Linux, em referixo a que els fills et demanin el Harry
> Potter o el KOTOR, o el Jedi Knight, etc i els diguis que no es pot.

No et possis la vena abans de la ferida: mostra-lis tot el que hi ha i
després ja veurem :)

> El de les consoles, és una altre guerra en la que també està M$. Sense parlar del
> ditxos Messanger, que ja veurem on anirà a parar.

Tampoc cap problema: Usa PSI, Gaim o Kopete (aquest només per
GNU/Linux) i amb un sol programa parlaras amb tots els protocols.
També en porta un de lliure: Jabber, carregat d'aventatges (missatges
llargs, els guarda al servidor, pots parlxar xifrat).  Basta que ho
expliquis als contactes de Messenger... a tots els que els hi he
dit,ara tenen Jabber com a IM primari i els altres mentre les amistats
no migren.

> Amb els teus arguments pots fer bastant pel programari lliure. Informar-se
> pot donar un altre punt de vista.

Gràcies :)

--
Benjamí