Hola,

En Ramon diu:

"es que per aqui anava la pregunta...
Si paguem un Canon, explicit en una factura, per fer copia privada,
aquesta mena d'impost deu donar dret a alguna cosa...
He mirat la web de la SGAE.es pero no explica res concret
parlar de la Propietat intelectual, pero es clar, si tinc que pagar un
canon per guardar en CD les meves fotos, algu em tindria que compensar
a mi mateix, ja que el propietari de les meves fotos soc jo...."

Quan la SGAE va decidir cobrar el canon els hi vaig escriure un correu
protestant per la mesura. Em van contestar dient que ells el canon el
cobren a les empreses fabricants o distribuïdores, i que són aquestes
les que el repercuteixen en el preu final, que la còpia privada és
totalment lícita, així com utilitzar el cd o dvd com a suport de
dades, però ...

I aqui està el quit de la qüestió. La mesura no té res a veure amb el
top manta, ja que aquest tema va per vía policial i penal (i suposo
que els p2p, tot i que no em van comentar res), sinó amb el mal ús que
els simples usuaris fem d'ells. Com entenen que a part de la possible
còpia privada es faciliten còpies de cd's musicals a terceres
persones, però no poden perseguir aquest fet judicialment, estableixen
un canon que els compensi per la pèrdua d'ingressos.

En el correu els hi preguntava per què les persones o les empreses que
utilitzen els cd's/dvd's com a simple suport de dades personals o
empresarials haviem de pagar aquest canon. I això és el que segurament
l'interessa en Ramon. La resposta no té desperdici: segons les seves
estadístiques, hi ha un percentatge d'usuaris que fan un mal ús
d'aquests suports, i el canon apareix per compensar les pèrdues que
provoquen el seu comportament. És a dir, segons la SGAE, els bons
usuaris han de pagar els diners que perden per culpa dels mals
usuaris. Això sí, les estadístiques no són pas públiques.

Ha de clar que no podem parlar d'impost, ja que les entitats privades
no tenen potestat d'establir-ne. Estem davant d'un d'aquets casos on
l'Estat és qui garantitza el dret (a la propietat intel.lectual) i
sobre el qual pot legislar, però que la gestió queda en mans d'ens
privats. Un cas molt de moda és el de les federacions esportives.

Tant de bo els tribunals es fassin ressó d'aquest cas per evitar la
impunitat amb la que es mou la SGAE.

Salutacions
Josep Maria Puig