El Dijous 16 Juny 2005 18:54, Esteve Valentí va escriure:
> Primer problema... el konkeror (que suposo deu ser l'equivalent a
> l'explorador de windows) no em detecta els hd ntfs del wXP...
> En obrirlos em dona l'error al muntarlos:
>     mount: no se puede encontrar /dev/hdb1 en etc/fstab o etc/mtab

No se com porta d'entrada l'Ubuntu muntar NTFS, no l'he instal·lat a cap
màquina on hi deixés un Windows.  Em sona que està a les guies ràpides que
s'han comentat per aquí.

> Com tinc un programet per llegir i grabar des de wXP a ext3 mouré l'arxiu
> amb els drivers a una carpeta de linux...

També pots usar un USB drive.

> Hi ha alguna carpeta expecial per treballar-hi?
> Jo en win creo \temp i allà i guardo i faig coses.

KDE posa coses a la /tmp però pots posar-ho on vulguis.

Jo creo sempre un tmp al meu "home" (abreviat es pot teclejar i per tant dir
~ ... d'aquí que webs UNIX tenguin el ~ davant el nom d'usuari a l'URL)  Així
tenc un ~/home que cada dia el comandament cron revisa per esborrar els
arxius que no he tocat en més de 10 dies :)

Per això, coses que guardo perquè les he instal·lat les poso a un altre
directori, p.e. el ~/inst   Podré recuperar-ho i fer una desinstal·lació (a
les instruccions dels drivers t'expliquen que es pot fer make uninstall)

> Crea la carpeta en descomprimir-ho o s'ha de crear abans.

La crea perquè la porta dins.

> això a la linea de comandaments?

Sí

> a part de compilar-ho... ja queden els drivers instal·lats?

Amb el make install sí.  Per això s'ha de fer com a root, perquè els binaris
els posa als directoris per programes (els bin/ que només pot posar-hi coses
el root).

> quina extensió tenen el binaris?  .bin?

No en tenen i estan a directoris bin.  'man hier' (o man:hier a la barra del
Konqueror) per saber què és cada directori.

Les extensions són irrellevants.  El comandament file sempre et dirà que és
cada cosa.  Mira:

[EMAIL PROTECTED]:~/tmp> file tomeucapo.png
tomeucapo.png: PNG image data, 999 x 606, 8-bit/color RGBA, non-interlaced
[EMAIL PROTECTED]:~/tmp> cp tomeucapo.png tomeucapo.pdf
[EMAIL PROTECTED]:~/tmp> file tomeucapo.pdf
tomeucapo.pdf: PNG image data, 999 x 606, 8-bit/color RGBA, non-interlaced

Molts programes usen el file per saber amb què obrir un arxiu.

> S'executen amb dobre click com un .exe?

O al KDE amb Alt+f2 i entrant el nom.

Si no son gràfics, s'obre un Konsole (el progrma de shell del KDE)

Si són drivers, es carreguen.  O bé en arrancar, perquè el Kernel 'ho veu' o
mitjançant els diferents sistemes de vigilar coses que s'endollen en calent:

- USB
- PCMCIA
- Hotplug

Normalment cada dispositiu USB té un codi (són coses que es veuen a un nyu :)
a un lloc d'etc/ (on estan les configuracions) diu que pel codi tal correspon
el driver amb nom qual (un binari, el que has compilat), i el carrega.

Es sap que està carregat amb lsmod, surt el nom després d'endollar la cosa
USB.

Si no el carrega, es pot fer a mà amb modprobe nom_driver.

Entrar nom de comandaments a la línia no és complicat i es fa molta via:
escrivint les primeres lletres i polsant la tecla tab, aniràs completant els
noms tant de programes com de directoris, arxius, etc.

> en ms-dos l'opció per veure quins paràmetres es podien fer
> servir era /?
> Quina és en linux?

Les planes del man:

man comandament

Al Konqueror man:comandament.

També hi ha les info

info comandament

info:comandament

El comandament apropos cerca a les planes de man.  Així un

apropos usb

et diu comandaments que parlen d'USB a la descripció i es descobreix (el
primer pic :) que lsusb llista les coses usb endollades :)

L'apropos mostra un numeret a cada línia, i es que les planes de man estan
dividides en categories, n'hi pot haver vàries per un comandament.

Per saber què és cada numeret

man man

Així (tenc el sistema en anglès):

[EMAIL PROTECTED]:~/tmp> apropos cron
crontab (5)          - tables for driving cron
cron (8)             - daemon to execute scheduled commands (Vixie Cron)

La plana de crontab m'explica que és cada cosa dins un arxius de configuració
(els 5) i cron com funciona un comandament d'administració del sistema (els
8).

> Si ara vulgúes passar de kubuntu a SuSe com ho hauria de fer?

Copiar les coses que tinguis al teu ~/ (si en tens que vols guardar) i a
l'instal·lador de SuSE dir-li que usi la partició on està l'Ubuntu.  El
matxacarà.

--
Benjamí
http://weblog.bitassa.net