faig un crit, doncs. ara estic més documentat, però :).

del log d'errors del cups:

start_process("/usr/lib/cups/filter/foomatic-rip", 0xbffee970,
0xbffedce0, 12, 14, 10)
Started filter /usr/lib/cups/filter/foomatic-rip (PID 18244) for job 13.
StartJob: backend = "/usr/lib/cups/backend/parallel"
[...]
[Job 13] Process dying with "The renderer command ... error code
255.", exit stat: 1
[Job 13] Killing process 18246 (KID3)
[...]
PID 18244 stopped with status 1!
UpdateJob: job 13, file 0 is complete.
CancelJob: id = 13
StopJob: id = 13, force = 0
StopJob: printer state is 3

bé, jo no hi entenc gaire, però sembla que el cups em cancel.la tots
els treballs per alguna cosa que falla en la comanda de render...

el que segueix extranyant-me més és que abans d'ahir vaig imprimir, i
de cop, sense tocar res (ho prometo!) no va...

en qualsevol cas, l'experiència de consultar els logs i treure'n
alguna informació útil ha estat gratificant :).

a reveure!

--
PauCas