Quoting Pau Casellas Castells <[EMAIL PROTECTED]>:

així de cop, sense pensar-hi gaire, hi ha dues coses que no acabo d'entendre:

primerament, pq els parasols són tant cars!?

i després, tant important és la forma del parasol? vull dir, no
valdria una cartolina rectangular enrotllada? perquè tenen aquestes
formes tant rares els que hi ha a la web /www.lenshoods.co.uk?

en fi, a veure si algú m'il.lumina aquest matí no gaire asoleiat.

--
PauCas

Hola Pau!

A la web dels parasols, si més no dels objectius que vaig mirar, n'hi havia de
dos menes diferents: el cilindric, o pels que preguntes tu...el "fashion".

A dir veritat, en el objectius de focals llargues, p.e. >=105mm, amb el del
cilindre pur i dur, ja ens tens més que de sobres,i, excepte un cas, són
d'aquesta mena: cilíndrics.

Per una altra banda, quan et vas apropant a les focals curtes, i com apuntava
l'Alfons, es pot produir vinyeteig (?), què és elfenòmen de que et comencen
a sortir a els quatre escaires de les fotos que facis, una mena de degradat
negra, que et pot deixar ben esglaiat al veure-ho... més perque molts cops
passa desapercebut quan ho veus a la pantalla o al visor.

Aqui n'hi ha un exemple:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vignetting

Tornant als objectius de focal curta, et recordo que malgrat que el cono que
produeix la lent es rodó, la imatge és rectangular, o en alguns casos
cuadrada. Això deu fer que, si bé per algunes bandes, especialment per dalt i
per baix, al escaires deu ser a on la distància entre el cono de la lent, i el
efectiu -el que acaba fent la fotografia- és més petit, i per tant, més
susceptible de que si allargues l'objectiu, et trobis que estàs interferint en
el camp visual. Per fer-ho curt: imaginat un cercle i que a dins hi poses un
rectangle... a on la cosa va més justa serà ...a les cantonades!

I si jo m'explico fatal, sempre ens queda la wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_hood

I ja que aquests dies m'he estrenat al flickr, una mica d'autobombo:
http://www.flickr.com/photos/thundershead/

I dels discurs del Mariano al debat de l'Estatut(et), en parlem a altres
correus....

Salut,

Josep