A Divendres 05 Maig 2006 09:00, Albert F va escriure:
> I on està el negoci? vull dir que si altres companyies et cobre 15€ per DNS
> aquest ho fan gratis??

El DNS és un servei de pixurrí.  No consumeix absolutament res i es pot donar
tranquil·lament sense que ni tant sols una ADSL domèstica senti pessigolles.

Tots tenim configurats un servidors de DNS a les nostres connexions (els
anomenats DNS locals).  Aquests sí que penquen --i encara, no gaire en
comparació com s'ha disparat el web: un sol Flash pot ser la feina d'un DNS
un parell d'hores.

Escenificació de la vida diària dels DNS:

- Navegador: Quina IP té bitassa.cat?
- DNS local: espera, que ho miro a la llibreteta.  Ups, no la se!  Espera, que
pregunto als servidors DNS arrel.
- Servidor DNS arrel: t'ho diran al DNS autoritatiu per bitassa.cat: es el
64.159.79.234.
- DNS local: tu, DNS autoritatiu de bitassa.cat, quina IP té el teu client?
- DNS autoritatiu de bitassa.cat: és la 204.16.247.17 i no ho tornis a
preguntar en 3600 segons, pesat!
- DNS local: gràcies, m'ho guardo 3600 segons.  Navegador, apunta:
204.16.247.17

Fer de DNS autoritatiu és no res, anar responent preguntes ben curtes a tots
els que no guarden l'adreça perquè ha expirat el temps autoritzat per a
guardar-la.

El que és més, a tots els GNU hi ha el BIND i es molt fàcil de posar en marxa.
A jo em va de DNS local, així no haig d'esperar a que respongui el de l'ISP.
Quan vull li buido la llibreteta amb l'ordre "rndc flush".  Un parell
d'usuaris de GNU que es posin d'acord i tenguin els ordinadors en marxa 24h
es poden fer de DNS i ni se n'adonarien.

La disponibilitat d'eines marca molt allò que fan les persones, que els hi
preguntin per l'abans i el després als que van trobar la destral de silex.
Clar, en un món on van escasses, hi ha qui demana un patracol per un trist
DNS.  Tot canviaria molt si hi hagués més GNU.

Ara me n'adono que tenc el bitassa.cat en 3600 segons només deuria estar fent
canvis.  El normal és un o dos dies.  Encara preguntarien menys.

--
Benjamí
http://blog.bitassa.cat

.