--- In [EMAIL PROTECTED], "ir_haikal" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> kepada khadaeid, ana sekadar memberi kefahaman, bukan menghantam
> enta. harap enta tidak salah faham. jika ada pihak yang memfitnah
> enta, bersabarlah! Allah itu maha adil.
>
> hukum jual baju?
> 1. hukum jual beli adalah halal, rujuk albaqarah 275.
> 2. pakaian adalah benda. kaedah syara, hukum bagi benda adalah
harus
> selagi tidak ada dalil yang mengharamkannya.
>
> tetapi bagaimana jika,pakaian tersebut dibeli untuk digunakan untuk
> berlakon, dipertontonkan untuk menghadiri Anugerah Era dsbnya yang
> mana ia jelas membuka aurat?

> [...]

ASM

Menarik penerangan Ir, saya nak tumpang tanya bab muamalah ni. Dari
penjelasan Ir nampaknya dlm bab muamalah kita semacam kena menyelidik
pula tujuan2 orang yg bermuamalah dgn kita dlm kes ini--tujuan dia
membeli pakaian/kain baju etc.

Dlm contoh yg diberi, jika pembeli itu org Islam.

Jadi bagimana pula jika yg membeli/bermuamalah itu bukan Islam.
Adakah persyaratan yg berbeza? Kerana yg bukan Islam sudah tentu
tidak tahu halal haram.

Juga perkara yg kebalikannya. Iaitu jika kita sendiri pulak yg jadi
pembeli kpd orang Islam yg ahli maksiat/a'si.

Atau kita membeli dari orang kafir adakah sebarang halangan dlm
syariat?

Penjelasan didahulukan dgn terimaksih.

WSM

http://us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/wpWolB/TM